Karol Sienkiewicz

radca prawny

Doradzam wierzycielom, którzy chcą podać dłużnika do sądu i odzyskać swoje pieniądze. Pomagam też w innych postępowaniach przeciwko nieuczciwym dłużnikom. [Więcej >>>]

Wzmianka o egzekucji w księdze wieczystej

Jeżeli kiedyś prowadziłeś egzekucję z nieruchomości, to prawdopodobnie w księdze wieczystej nieruchomości dłużnika została zamieszczona informacja o tym, czyli wzmianka.

Wzmianka to nic innego jak informacja w Dziale III KW, w której podaje się komornika prowadzącego postępowanie (kiedyś rewir) oraz sygnaturę akt.

To takie ostrzeżenie: „jeżeli mnie kupisz to i tak komornik będzie mnie licytował„.

Jeżeli interesuje Cię, czy nowelizacja kpc obowiązująca od 3 maja 2012 r. coś w tym zakresie zmieniła, przeczytaj ten tekst na wyborcza.biz.

A potem możemy tutaj podyskutować.

{ 150 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Jan Maj 23, 2012 o 18:20

@Karol Sienkiewicz
A nie szybciej i taniej gdy wierzyciel sam złoży wniosek o dokonanie wpisu w księdze wieczystej?
( przecież komornik nie zrobi tego za wierzyciela za darmo … )

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 23, 2012 o 19:48

@Jan, a jak? Tylko komornik może to zrobić. A poza tym on jest najszybszy. Zanim otrzymasz zawiadomienie o wszczęciu egzekucji i wyślesz to do KW to minie kilka tygodni…

Odpowiedz

Marzena Czerwiec 29, 2016 o 18:36

Mam problem. Jestem po rozwodzie.Komornik ściąga od mojego byłego męża alimenty. Niedawno mieliśmy podział majątku. Ponieważ mieliśmy wspólną działkę budowlaną. Sąd zasądził że działka przechodzi na jego własność ale musi mnie spłacić. W księdze wieczystej jesteśmy jednak jeszcze oboje jako właściciele. On nie składa o usunięcie mnie jako współwłaściciwla.Muszę sama to zrobić aby komornik mógł wszcząć postępowanie.Problem w tym że klauzula wykonalności,egzekucji jest u komornika a w księgach wieczystych chcą orginał tak samo jak komornik. Zabiorę od komornika i złożę w księgach wieczystych to już nie odzyskam bo orginał zostaje u nich. A komornik też musi mieć bo nie może wszcząć bez tego egzekucji. Co mam zrobić? ??pomuszcie

Odpowiedz

Iwo Fisz| Blog o zagospodarowaniu przestrzennym Maj 23, 2012 o 20:38

Kolejny problem, którego nowelizacja nie usunęła, to sposób oznaczenia we wzmiance komornika, który prowadzi egzekucję. Ponieważ kolejny wierzyciel nie może wszcząć nowej egzekucji z nieruchomości, musi się przyłączyć do już prowadzonej (art. 927 k.p.c.). Musi zatem ustalić, który komornik ją prowadzi. Niektóre sądy wieczystoksięgowe we wpisach oznaczają komornika z imienia i nazwiska (dawniej – podając rewir) i wtedy nie ma problemu.

Gorzej, jak we wpisie wskazano tylko „Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w Toruniu” i trzeba dzwonić po wszystkich kancelariach komorniczych, pytając, czy to ich egzekucja.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 23, 2012 o 21:47

@Iwo, racja. A „komornik przy sądzie rejonowym Warszawa śródmieście”? Na szczęście dzięki publikacji ogłoszeń o licytacji w internecie można próbować wyszukać sygnaturę i ustalić komornika, google powinno sobie z tym poradzić.

Odpowiedz

Iwo Fisz| Blog o zagospodarowaniu przestrzennym Maj 23, 2012 o 21:56

@ Karol
Tak, o ile już wyznaczono licytację. Wtedy sprawa jest jasne, ale jak jej jeszcze nie ma, to trzeba dzwonić i przekonywać, że fakt prowadzenia egzekucji z nieruchomości to nie tajemnica, skoro jest w księdze wieczystej.

A jak się złoży wniosek o niewłaściwego komornika, to on musi wydać postanowienie, poczekać na uprawomocnienie się postanowienia o przekazaniu, przesłać…

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 23, 2012 o 22:06

@Iwo, sądy może sądy nie ujawniają nazwisk komorników z uwagi na ochronę … danych osobowych? 😉

Odpowiedz

Jan Maj 23, 2012 o 22:48

@Karol Sienkiewicz
„a jak? Tylko komornik może to zrobić”
Czy nie wystarczy wniosek o wpis w księdze wieczystej, tytuł wykonawczy z klauzulą wykonalności w oryginale i 200 zł opłaty aby wierzyciel bez komornika uzyskał wpis w księdze wieczystej?

Odpowiedz

Lech Maj 23, 2012 o 23:31

Jak komornik umorzy egzekucję, bo druga licytacja była nieskuteczna, to hipoteka zostaje „wyczyszczona”?

Odpowiedz

Natalia Maj 24, 2012 o 08:03

Będąc wierzycielem w pierwszej kolejności złożyłabym wniosek o wpis hipoteki, która ma pierwszeństwo przed innymi wierzytelnościami.
A dopiero potem do komornika składać sprawę. Wielu wierzycieli wszczyna postępowanie z nieruchomości, opłaca zaliczki na biegłego, ogłoszenia w prasie a gdy dochodzi do sprzedaży nieruchomości i podziału sumy dostają tylko zwrot wydatków. A dlaczego? Bo ktoś sprytniejszy zrobił sobie tylko wpis na hipotece.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 24, 2012 o 08:55

@Lech, tak ma własnie być po nowelizacji.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 24, 2012 o 09:00

@Natalia, Jan. Dobrze prowadzona egzekucja to niemal inżynieria, w której obowiązuje m.in. zasada: jeden tytuł to za mało.

Hipoteka przymusowa nie załatwia pieniędzy – to tylko zabezpieczenie. Żeby mieć kasę, trzeba doprowadzić do licytacji nieruchomości. Czyli mieć kolejny tytuł. Wpis hipoteki umożliwia wystąpienie z wnioskiem o taki tytuł, a jakże. I z tym drugim tytułem można już prowadzić egzekucję z tej nieruchomości albo z rachunków bankowych, hipotekę traktując jak zabezpieczenie.

Odpowiedz

Lech Maj 24, 2012 o 10:18

@Karol: Zatem istnieje ryzyko, że po nieskutecznej egzekucji dłużnik sprzeda „czystą” nieruchomość? Zatem warto nie dopuszczać do umorzenia (zawieszenie postępowania?) albo od razu wnioskować o hipotekę przymusową?

Odpowiedz

Jan Maj 24, 2012 o 10:42

@Karol Sienkiewicz
Czyli cały problem tylko w tym aby uzyskać drugi tytuł, samemu zrobić wpis w księdze wieczystej ( tzn. bez komornika ) a na podstawie pierwszego tytułu móc prowadzić egzekucję z poborów i ruchomości-to najlepsze wyjście.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 24, 2012 o 10:48

@Jan, coś w tym rodzaju, tylko pierwszy tytuł lepiej dać do KW na hipotekę przymusową.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 24, 2012 o 10:49

@Lech, tak, hipoteka przymusowa to dobry pomysł. Wówczas dłużnik nie skorzysta z „czystej” KW.

Odpowiedz

Jan Maj 24, 2012 o 11:15

@Karol Sienkiewicz
Z tym jest pewien problem bowiem do tego „drugiego” tytułu będzie doklejone postanowienie w jakim celu go wydano tzn. w celu przedłożenia w wydziale ksiąg wieczystych wraz z wnioskiem o wpis.
Jeżeli „pierwszy” tytuł pójdzie do wydziału ksiąg wieczystych to ten „drugi” pójdzie do komornika i wówczas co on na to? Czy nie będzie przeszkadzała mu treść postanowienia j.w. ?

Odpowiedz

Lech Maj 24, 2012 o 11:39

@Karol: A czy konieczność ustanowienia hipoteki przymusowej można odwlec w czasie zawieszeniem postępowania? Tzn: były dwie licytacje, nieskuteczne, komornik wysyła wysłuchanie, a ja zawieszam – co wówczas z wpisem do hipoteki?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 24, 2012 o 16:19

@Lech, nie rozumiem pytania. Jaki to ma związek jedno z drugim?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 24, 2012 o 16:21

@Jan, strasznie przekombinowałeś. Z pierwszym tytułem zrób co chcesz, a każdy kolejny zgodnie z postanowieniem. Jeżeli w nim będzie że do hipoteki to nic innego z nim nie zrobisz.

Odpowiedz

Lech Maj 25, 2012 o 09:44

@Karol: konkretnie chodzi mi o taką sytuację:

– komornik chce umorzyć egzekucję, ponieważ na II licytacji nieruchomość się nie sprzedała. Teoretycznie mogę potem zawnioskować o ustanowienie hipoteki przymusowej, aby nie dopuścić do tego, aby dłużnik był z czystą hipoteką. To jednak kosztuje, czy zatem mogę zawnioskować do komornika o zawieszenie egzekucji i przez kolejny rok cieszyć się nadal ustanowioną hipoteką bez dodatkowych opłat?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 25, 2012 o 13:31

@Lechu, po drugiej licytacji KW będzie czyszczona i koniec. Żadne zawieszania tego nie zmienią.
A poza tym weź pod uwagę, że jeden tytuł musisz dać do KW a drugi do komornika.

Odpowiedz

Jan Maj 25, 2012 o 13:43

@Karol Sienkiewicz
Dlaczego przekombinowałem 🙂 ?
Przecież „pierwszy” tytuł jest zawsze bez podania przeznaczenia do KW a żeby dostać „drugi” trzeba podać w jakim celu ma być wydany więc będzie to w treści dołączonego do niego postanowienia.
Reasumując : nie wskazane jest dawanie „pierwszego” tytułu wykonawczego do KW bo „drugi” który otrzymamy będzie z postanowieniem, iż został wydany w celu przedłożenia w KW a nie u komornika.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 25, 2012 o 14:13

@Jan, drugi czy piąty też można uzyskać celem prowadzenia egzekucji. Przyznam, że nie chwytam tego pomysłu. Jeżeli nie ma szans na szybką egzekucję, to składam wniosek do KW w wpis hipoteki przymusowej, a następnie występuję ko kolejny tytuł celem prowadzenia postępowania egzekucyjnego. Ale jeżeli jest szansa na sprawne zaspokojenie, to kieruję do egzekucji, w tym i do nieruchomości (co daje wzmiankę w KW) oraz od razu występuję o kolejny tytuł celem wpisania hipoteki.

Odpowiedz

Jan Maj 26, 2012 o 12:54

@Karol Sienkiewicz
„drugi czy piąty też można uzyskać celem prowadzenia egzekucji.”
W sumie racja ale czy naprawdę sąd wyda następne tytuły wykonawcze bez uzasadnienia, iż one niezbędne ( na pewno jest niezbędny do przedłożenia w Wydziale Ksiąg Wieczystych a drugi u komornika w celu prowadzenia egzekucji z wynagrodzenia, wierzytelności, ruchomości itd ) ?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 28, 2012 o 09:25

@Jan, wchodzimy w bardzo szczegółowe rozważania, które trudno ująć jakimś wspólnym mianownikiem. Bardzo dużo zależy od konkretnej sytuacji i odpowiedniego wniosku.

Odpowiedz

dr Dariusz Bucior | Umowa-agencyjna.pl Maj 30, 2012 o 09:30

Tak w temacie hipoteki przymusowej ustanowionej na podstawie wniosku złożonego po wpisaniu do KW wzmianki o wszczęciu egzekucji z nieruchomości – polecam lekturę, moim zdaniem całkowicie absurdalnego, niedawnego postanowienia Sądu Najwyższego: I CSK 32/11.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 30, 2012 o 11:04

@Dariusz, rzeczywiście, dziwne stanowisko… Dziękuję za wskazanie, nie znałem tego.

Odpowiedz

zaneta Październik 26, 2012 o 21:41

mam pytanie mianowicie mam komornika na ksiedze wieczystej ale wyrazil on zgode na to zebym sprzedala mieszkanie sama i poprostu jestem z tym komornikiem w kontakcie i poprostu czeka na sprzedaz.dzis dostalam list od drugiego komornika ze jak nie splace 8000tys.zl w ciagu 7 dni to sprzeda mieszkanie na licytacji przy czym nie jest on wpisany w ksiedze wieczystejjeszcze. Moje pytanie brzmi czy ten drugi komornik moze sprzedac to mieszkanie?? co z tym pierwszym komrnikiem?? i czy ten drugi moze wystawic mieszkanie na licytacje nie bedac wpisanym w ksiege wieczysta?? prosze o szybka odpowiedz

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Październik 27, 2012 o 12:24

@zaneta, oczywiście, że może.

Odpowiedz

Sebastian Luty 13, 2013 o 22:36

Mam pytanie? Po jakim czasie niszczony jest papierowy wniosek o wpis w księdze wieczystej? Czy najpierw archiwizacja a potem niszczenie? Proszę o odpowiedź! Nigdzie nie mogę znaleźć na to pytanie odpowiedzi.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 14, 2013 o 08:53

@Sebastian, a czemu ma być niszczony? akta sądowe nie KW są nigdy niszczone!

Odpowiedz

Sebastian Luty 15, 2013 o 12:03

Chodzi mi o terminy niszczenia wszelkich dokumentów sądowych bo zgodnie z Twoim rozumowaniem według mnie papierowe wnioski wszelkiego rodzaju zawaliłyby archiwa sądowe! Sprzeczam się na ten temat z kolegą dlatego chciałbym aby ktoś mi to wyjaśnił.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 15, 2013 o 12:13

@Sebastian, OK, to odpowiem jak prawnik: chodzi Ci o akta księgi wieczystej, czyli dokumenty będące podstawami wpisów w księdze wieczyste. Te akta prowadzi się w teczkach. Mogą to być teczki dla KW aktualnych i zamkniętych. Kwestie te reguluje ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 17 września 2001 r. w sprawie prowadzenia ksiąg wieczystych i zbiorów dokumentów.
Dla KW aktualnych oczywistym jest, że akt tej KW się nie niszczy. Co do KW zamkniętych to w § 17 ust. 2 tego rozporządzenia jest wyraźnie postanowione:
„Wydanie zarządzenia o zniszczeniu zamkniętych ksiąg wieczystych i akt tych ksiąg jest niedopuszczalne.”
Czyli już wiesz, czemu są to księgi wieczyste.
A że jest tego dużo? Co z tego?

Odpowiedz

Sebastian Luty 15, 2013 o 16:21

Czy wniosek o wpis w księdze wieczystej jest traktowany jako dokument będący podstawą wpisów w księdze czy tylko załączniki do wniosku?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 15, 2013 o 16:53

@Sebastian, chodzi też o wnioski.

Odpowiedz

Sebastian Luty 27, 2013 o 21:43

Witam!
Dostałem listownie z sądu potwierdzenie o wpisie do księgi wieczystej. Czy tzw „zwrotka”, którą zabiera ze sobą listonosz też potem jest wpinana do akt?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 27, 2013 o 21:46

@Sebastian, tak.

Odpowiedz

pawel Wrzesień 7, 2013 o 02:32

Witam,
mam pytanie, mianowicie: jezeli druga licytacja nieruchomosci jest bezskuteczna, komornik wydaje postanowienie o bezskutecznosci egzekucji, przesyla je do sadu kw i oni wykreslaja wpis w dziale III, zatem dluznik po wykresleniu takiego wpisu moze swobodnie sprzedac nieruchomosc a nabywca nie musi sie niczym martwic bo chroni go rekojmia wiary publicznej ksiag wieczystych? Jeszcze, ile trwa taka procedura wykreslania wpisu – 2 tyg. ,3 tyg., 3 mies.???

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Wrzesień 7, 2013 o 10:58

pawel, jak nie ma wzmianki w KW to nabywca jest chroniony. Wpis wykreślenia trwa różne – od godziny do roku. Po prostu zadzwoń do sądu i spytaj, ile trwa rozpoznanie wniosku.

Odpowiedz

Joanna Wrzesień 26, 2013 o 09:17

czy po wpisie takiej wzmianki w Kw dłużnik może obciążyć taką nieruchomość służebnością gruntową ?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Wrzesień 26, 2013 o 10:33

Joanna, oczywiście, że może. Taka wzmianka nie zakazuje niczego, nawet sprzedaży.

Odpowiedz

Joanna Wrzesień 26, 2013 o 12:03

ale hipoteki zakazuje bo przecież obciążenie nieruchomości po jej zajęciu zgodnie z przepisami jest nieważne. Czy to pojęcie obciążenie nieruchomości nie dotyczy także obciążenia innymi ograniczonymi prawami rzeczowymi czyli np służebnością ?????????

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Wrzesień 26, 2013 o 15:37

Joanna, masz dużo racji! Pisałem z pamięci, a to już 10 lat temu się zmieniło. KPC art. 930. § 3. Obciążenie nieruchomości przez dłużnika po jej zajęciu oraz rozporządzenie opróżnionym miejscem hipotecznym jest nieważne. Czyli obciążenie przez osobę trzecią jest skuteczne (chociaż w praktyce dotyczy raczej hipotek przymusowych). Czyli dłużnik nie może obciążyć nieruchomości służebnością gruntową po zajęciu nieruchomości.

Odpowiedz

Magda Grudzień 16, 2013 o 13:29

A ja mam taką sytuację, że nieruchomość była kilkakrotnie sprzedawana przez pierwotnego dłużnika – już po wpisaniu ostrzeżenia w KW przez komornika. Kolejny nabywca nieruchomości już po licytacji i po uprawomocnieniu się postanowienia o przybiciu złożył wniosek o wpis hipoteki. Zastanawiam się przede wszystkim, czy ta hipoteka w przypadku jej wpisu do KW zostanie wykreślona po przedłożeniu stosownego wniosku wraz z prawomocnym postanowieniem o przysądzeniu własności – na podstawie 1003 kpc – zakładam, że tak. Ale gorzej jeśli postanowienie o przysądzeniu własności uprawomocni się jeszcze przed wpisem tej hipoteki. Co wtedy, hipoteka pozostanie w KW, mimo, iż nieruchomość została nabyta na licytacji komorniczej? Ciekawy jest w tej materii wyrok SN z dnia 21.09.2011 sygn. akt: I CSK 32/2011 – mnie trochę zadziwił.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Grudzień 16, 2013 o 14:00

Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem – chodzi o wierzyciela spoza egzekucji? Tu chyba nie chodzi o 1003 kpc (tu SN ma rację), tylko o 930 kpc. Nie znam dokładnie stanu faktycznego, ale ten przepis bardziej mi pasuje.

Odpowiedz

Anet Grudzień 29, 2013 o 18:31

Witam jaką podstawę prawną zastosuje Komornik wzywając wierzyciela o opłate 60 za wpis w dziele III kw? art. 39 ustawy o komornikach jest katalogiem zamkniętym.. Czy ma ktoś jakiś pomysł? pozdrawiam.

Odpowiedz

Iza Maj 5, 2014 o 21:19

Opłata sądowa od wpisów cywilnych art 43 ust 1 pkt 6

Odpowiedz

Natalia Styczeń 30, 2014 o 23:45

Witam,
mam dylemat . Jestem współwłaścicelem 1/2 nieruchomości rolnej. Dowiedziałam się że na KW wpisała się firma która jest wierzycielem długu drugiego właściciela tj. drugiej połowy. Nieruchomośc jest niepodzielna, jest jedna księga wieczysta.Czy można ustanowić hipotekę nie mając tytułu wykonawczego na drugiego włąciciela? Ja z tym długiem nie mam nic wspólnego. Podobno wierzyciel drugiego własciela wpisał się na udziały. Jakie udziały jak nieruchomość jest niepodzielna? Jeżeli nie mieli prawa to co teraz zrobić, można zaskarzyć, cofnąc ten wpis jak podstawa prawna? Bardzo proszę o pomoc.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Styczeń 31, 2014 o 08:13

Wierzyciel ma prawo obciążenia udziału współwłaściciela. Dlatego tak ważne jest to, z kim robi się interesy.

Odpowiedz

Natalia Luty 2, 2014 o 19:30

Panei Karolu,
mam następne pytanie w nawiązaniu do wpisu na udziały wspólnika. Właśnei do tego co Pan napisał , ze ważne jest z koim robi się interesy. Też ejstem tego zdania. Prosze mi wobec tego powiedzieć czy współwłaściciel 1/2 nieruchomości rolnej mógł bez zgody drugiego właściela sprzedac swoją połowe? Spotkała mnie taka sytuacja kuriozalna uważam, że tylko rozkłądam ręce. Otóż dwie strony ( współwłąściciele) zaciągnęły razem kredt w ANR. Oczywiście musiałysmy okazać zabezpieczenie do kredytu. Po kilku latach przychodzi do mnie pismo z ANR o tym, że 1/2 nieruchomosci została sprzedana innemu właścielowi, przy czym ten drugi nie odpowiada przed ANR za kredyt. I zaczęły się schody. Ten pierwotny współwłąściciel przestał spłacac kredyt do ANR a ten drugi nie tego obowiązku. Ja teraz spłacam całość i mogę najwyżej przez całe życie dochodzić od drugiej strony prez komornika po 100 zł miesięcznie. Moje pytanie, czy nie zaszły tu nieprawidłowości, czy ja jako współwłąściciel nierucjomości niepodzielnej na którą zaciągnięty jest solidarny kredyt powinnam być poinformowana , nawet wyrazić zgodę czy ja sobię życzę tego drugiego za partnera, czy to nie jest „jakiś golec” ( są obowiązki z utrzymaniem nieruchomości, płąceniem podatkó i kredytu). Czy nie powinnam mieć prawa pierwokupu? Wyszło tak, ze mój partner po cicu sprzedał a ja nawet o tym nie wiedziałam. Jakiś absurd!

Odpowiedz

Natalia Luty 2, 2014 o 19:33

A w dodatku kiedy w końcu postanowiono sprzedać nieruchomośc i jest kupiec, dowiaduję się , że ten drugi współwłaściciel ma obciążoną hipotekę na swoich udziałach.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 2, 2014 o 21:10

Natalia, tak się zdarza. Ale żeby ustalić, czy wszystko było lege artis, musiałbym zająć się sprawą.

Odpowiedz

Wojtek Luty 2, 2014 o 12:23

Panie Karolu,
Przyglądam się obecnie pewnej nieruchomości, którą komornik będzie licytował. W dziale III KW jest wpis (ostrzeżenie) o wszczęciu egzekucji, drugi o przyłączeniu kolejnego wierzyciela. Tu sytuacja jest w normie, ale oprócz tego jest 8 wzmianek w tym dziale (III) poczynionych po dniu wpisu ostrzeżenia o wszczęciu egzekucji.
Pytanie moje brzmi następująco: czy w przypadku uzyskania przysądzenia własności, w/w wzmianki będzie można wykreślić niezależnie od zawartości wniosków będących podstawą do umieszczenia wzmianek?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 2, 2014 o 21:07

Wojtek, wydaje mi się, że tak, ale żeby odpowiedzieć rzetelnie musiałbym ten temat zgłębić, zwłaszcza w w kontekście treści wniosku, dla którego jest wzmianka.

Odpowiedz

Dorota Luty 13, 2014 o 19:37

Umorzono postępowanie egzekucyjne z nieruchomości przeciw mojemu pracodawcy ( 2 bezskuteczne licytacje). Czy mogę wpisać bezpłatnie moje roszczenia do KW? (np. na podstawie tytułu wykonawczego)

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 13, 2014 o 19:47

Dorota, oczywiście, hipoteka przymusowa.

Odpowiedz

Dorota Luty 13, 2014 o 20:06

Tylko to kosztuje ok. 200 zł i nie wiem czy jest sens składać taki wniosek, bo na tej nieruchomości jest już ustanowionych kilka hipotek, znacznie przewyższających wartość nieruchomości. Chciałam tylko zabezpieczyć należności za pracę za 3 miesiące, bo wiem , że te mają pierwszeństwo przed hipotekami.

Odpowiedz

Marta Luty 22, 2014 o 22:01

Witam,
Panie Karolu,wkrótce kupię mieszkanie podpisując umowę notarialną z odroczonym terminem płatności i klauzulą o dobrowolnym poddaniu się egzekucji ( art.777 KPC) .Nie mam pewności czy poprzedni właściciel nie ma zadłużenia z tytułu niespłacanych kredytów.Jego KW jest w tej chwili „czysta” bez wpisów w dziale III. Czy sprawdzenie KW w dniu zakupu gwarantuje mi ,że kupię mieszkanie wobec którego nie toczy się żadne postępowanie egzekucyjne? Czy w ciągu okresu ,które mam na przekazanie środków może się coś w tej kwestii zmienić?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 23, 2014 o 12:56

Marta, teoretycznie nie gwarantuje. W KW liczy się czas złożenia wniosku. Np. podpiszesz umowę w poniedziałek o 12tej, o 15tej notariusz zaniesie akt do KW, ale tego samego dnia o 14tej wierzyciel złoż wniosek o wpis hipoteki. I będzie pierwszy…. O szczegóły popytaj notariusza, który ma obowiązek wszystko dokładnie wyjaśnić.

Odpowiedz

Marta Luty 23, 2014 o 21:45

Dzięki, tak właśnie zamierzam zrobić.

Odpowiedz

Anna Marzec 3, 2014 o 15:11

Dzień dobry,
Przeczytałam informacje dot. hipoteki przymusowej i mam kilka pytań.
Jestem wierzycielem długu (około 30 tys złotych), mój dłużnik nie chce oddać długu, nawet otrzymałam pismo w którym groził mi, iż jeżeli nie przestanę go nękać!! poda mnie do sądu. Przyznam że strasznie się zdenerwowałam, bo chciałam polubownie tą sprawę załatwić. Po tym piśmie nadzieje na pokojowe odzyskanie długu prysły. Wniosłam więc pozew do sądu o nakaz zapłaty. Własnie dowiedziałam się, że dłużnik nie wniósł sprzeciwu i nakaz zapłaty się uprawomocnił. Wiem, że dobrowolnie tych pieniędzy nie odzyskam, więc chcę wystąpić do sądu o wpis do KW nieruchomości mojego dłużnika, bo takową posiada. Mam na myśli hipotekę przymusową. Dłużnik posiada nieruchomość w kredycie hipotecznym, do spłaty jeszcze została mu większość kredytu. I teraz moje pytania: Czy mogę wpisać się do KW dłużnika? Co z bankiem u którego zaciągnięto kredyt hipoteczny, czy może złożyć sprzeciw? Chcę jeżeli to możliwe zażądać sprzedaży tej nieruchomości? Czy jest to za mała kwota na sprzedaż nieruchomości wartej ponad 200 tys.? Wiem, że ta osoba ma już komornika i że uchyla się od spłaty długu, tłumacząc się brakiem dochodów. Wyjaśniam, że jest to osoba będąca właścicielem spółki 1-osobowej i od lat funkcjonuje na rynku, stać ją m.in. na spłaty rat kredytu hipotecznego, wynajmowania biura o wyższym standardzie. Oczywiście żadna z kwot przez nią zarobionych nie trafia na jej konta, bo zaraz zabrałby to komornik. Jak rozwiązać ten problem? Czy komornik może dać informacje do innych wierzycieli o możliwości sprzedaży nieruchomości, wtedy kwota byłaby większa? I jeszcze jedno czy mogę żądać odszkodowania od dłużnika (to pismo o nękaniu podniosło mi ciśnienie).
Bardzo proszę o odpowiedź, bo szukam tych informacji na portalach, ale tak szczegółowo nigdzie to nie jest objaśnione. Pozdrawiam Anna

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 3, 2014 o 15:42

Anna, pisać się do KW możesz i bank nic tu nie ma do powiedzenia, i możesz żądać sprzedaży nieruchomości nawet, gdy Twoja wierzytelność wynosi 100 zł.

Odpowiedz

Monika Marzec 14, 2014 o 18:28

Witam chciałam się zapytać jesli komornik wpisze mi się do księgi wieczystej, czy jest jakas szansa,żebym mogła wymienic się na ine mieszkanie i przenieś księge wieczystą na te nowe.Jestem już w trakcie załatwiania zamiany na większe a dostalam pisemko z sądu i nie wiem co dalej robić. Dzwoniłam do banku i pani powiedziala,że żadnego wpisu na księdze nie widzi .Moga się wpisac jeli mam kredyt 18tyś jest tylko na mnie a mąż jestteż współwłaścicielem.Proszę o pomoc.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 15, 2014 o 10:53

Monika, zasadniczo nie odpowiadam na takie pytania, ale zrobię wyjątek, bo może przyda się komuś innemu, a z pytania wnioskuję, że nie za bardzo wiesz, jak działa system ksiąg wieczystych.
Otóż księgi prowadzi się dla nieruchomości – gruntu, budynku czy lokalu. To jak PESEL. Nie można księgi „przenieść” na inną nieruchomość. Komornik może wpisać wzmiankę o egzekucji lub hipotekę przymusową. Jedno i drugie można wykreślić za zgodą wierzyciela. A hipotekę (czyli obciążenie nieruchomości) można też przenieść na inną nieruchomość.

Odpowiedz

Dariusz Copa Maj 9, 2014 o 00:53

OSTRZEŻENIE O WSZCZĘCIU EGZEKUCJI STARE – Z 1969 ROKU

Czy ostrzeżenie o wszczęciu egzekucji stare – z 1969 roku, wobec braku wszelkich dokumentów (jest tylko wniosek o wszczęciu egzekucji, który zachował się w archiwach) a komornik nie chce wydać zaświadczenia o umorzeniu egzekucji – usuwamy powództwem z art. 10 KWU, czy wcześniej musimy wytoczyć powództwo przeciwegzekucyjne (przedawnienie). Czy wykorzystywałeś Karolu w praktyce procesowej dowody pośrednie (jak np. SN – II CSK 208/2008). Czy błądze?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 9, 2014 o 17:46

Usuwałem jedynie przedwojenne hipoteki z KW. Wystarczy złotówka do depozytu… Może też zadziała?

Odpowiedz

Andrzej Maj 16, 2014 o 21:05

Witam serdecznie,

Zwracam się prośbą o pomoc, ponieważ już nie wiem co robić lub gdzie się udać.

Odziedziczyłem dom, na którym ciążą stare długi komornicze.
W KW w dziale IV był wpis ” HIPOTEKA PRZYMUSOWA KAUCYJNA” na kwotę 3,75 zł – dla Wierzyciela Pana Adama …. z 1959 r. decyzją SAD.TUT. POSTANOWIENIE (NR 5).
Dodatkowo w dziale III widnieje wpis „UJAWNIA SIĘ WSZCZĘCIE EGZEKUCJI Z NIERUCHOMOŚCI” wpisane przez KOMORNIK TUT. SĄDU- REW. II z 1966-06-10.

Oba wpisy dotyczą tego samego. W archiwum widziałem ten wniosek komornika i dotyczy on właśnie Pana Adama. Moja babcia była mu winna pieniądze i miała przez to sprawę w sądzie. Z tego co wiem, babcia spłaciła Pana Adama, ale prawdopodobnie nigdy ten wpis nie został wykreślony, tak mi się wydaje.

Aby wykreślić te 3,75, złożyłem prośbę o depozyt sądowy. Dostałem pozwolenie, na podstawie którego złożyłem wniosek do KW prosząc o wykreślenie 3.75 zł. Początkowo myślałem, że jak dostanę zgodę na depozyt, to wpis z działu III również zostanie wykreślony.
Sąd jednak wykreślił wpis tylko w dziale IV, natomiast wpis komornika w dziale III nadal widnieje Księgach Wieczystych.
Próbując się dowiedzieć w Sądzie co z tym zrobić, uzyskałem informację, że muszę mieć zaświadczenie od Komornika, że dług został spłacony lub że nie ma żadnego długu. Komornik, który jest odpowiedzialny terytorialnie za tamtego komornika z 1966r., twierdzi, że nie ma żadnych dokumentów z tamtych lat i nie jest w stanie wystawić mi żadnego zaświadczenia.

Teraz nie wiem co robić, gdzie się udać aby wykreślić wpis z III działu. Tym bardziej, że to dotyczy tej samej osoby.
Bardzo proszę o pomoc, ponieważ nie mogę dostać kredytu na remont domu.

Z góry dziękuje za pomoc.
Andrzej

Odpowiedz

kam Maj 16, 2014 o 22:39

poszukałbym akt w sądzie w którym wtedy działał komornik
albo w archiwum państwowym

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 17, 2014 o 12:22

Andrzej, raczej nie w sądzie, tylko tutaj: http://www.komornik.pl/index.php/skladnica-akt-komorniczych

Odpowiedz

kam Maj 17, 2014 o 21:33

składnica przejęłaby akta z lat 60-tych? wątpię

Odpowiedz

Krzysztof Maj 29, 2014 o 11:53

Nabywca nieruchomości w licytacji komorniczej sam ponosi koszty wykreślenia hipotek. A co ze wzmiankami? Każdą też musi sam zawnioskować do usunięcia i zapłacić za każdą 30 zł?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 29, 2014 o 11:55

Krzysztof, jeżeli wnosi o wykreślenie to płaci.

Odpowiedz

Krzysztof Maj 29, 2014 o 12:02

czyli opłaca się poczekać na działanie komornika z urzędu 🙂

Dziękuję za szybką odpowiedź

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 29, 2014 o 12:03

Tak jest 😉

Odpowiedz

Piotr Październik 10, 2014 o 14:30

Witam,
Postępowanie egzekucyjne co do nieruchomości zostało prawomocnie zakończone (wszczęte po 3 maja 2012 r.), ale komornik nie złożył do sądu wniosku o wykreślenie wzmianek o wszczęciu egzekucji. Czy może Pan napisać, czy komornik na obowiązek dokonać takiego wykreślenia, a jeżeli tak to dokładnie na jakiej podstawie prawnej. W k.p.c. nie mogę znaleźć odpowiedniego paragrafu. Art. 924 par. 2 dotyczy umorzenia, może na podstawie Art. 921 1. powinien tego dokonać? Dziękuję za odpowiedź.

Odpowiedz

Katarzyna Maj 29, 2014 o 13:29

Drodzy Państwo, trafiłam tutaj szukając odpowiedzi na pewne pytanie – pozwolę sobie je tutaj zadać, być może ktoś z Państwa potrafi udzielić odpowiedzi.
Jak rozumieć to, że bank będący wierzycielem hipotecznym nieruchomości będącej współwłasnością, za pośrednictwem komornika złożył wniosek o wpis do KW o wszczęciu postępowania egzekucyjnego i zajęciu 1/2 udziału należącego do jednego ze współwłaścicieli, ale z tytułu (zadłużenia) innego niż wynikający z kredytu hipotecznego? Jaki ma w tym interes? Bo chyba nie będzie dążył do zbycia nieruchomości, na której jest jego własna hipoteka? Środki ze zbycia nie pokryłyby nawet kredytu hipotecznego. Zaznaczam, że kredyt hipoteczny płacony jest bez zarzutu.
Będę zobowiązana, jeśli ktoś podpowie, o co może bankowi chodzić i czego mogę się teraz spodziewać (jestem drugim współwłaścicielem).

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 29, 2014 o 13:35

To proste, przecież ta 1/2 udziału jest do sprzedania. Kupi ktoś i będzie miał prawo mieszkać…. A jeżeli to działka, to można podzielić.

Odpowiedz

Katarzyna Maj 29, 2014 o 13:41

Dziękuję za odpowiedź. Czyli takie działanie banku można rozumieć jako zmierzające do zapobieżenia ewentualnemu zbyciu swojego udziału przez dłużnika? Czy ja, jako drugi współwłaściciel i jedyna osoba władająca obecnie nieruchomością (dłużnik wyprowadził się), mogę być spokojna o to, że nie dojdzie do wystawienia tego udziału na licytację?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 29, 2014 o 13:50

Nie można być spokojnym, komornik może to spokojnie licytować.

Odpowiedz

Katarzyna Maj 29, 2014 o 14:01

Ale dlaczego bankowi miałoby na tym zależeć, skoro nieruchomość jest już w całości obciążona hipoteką na jego rzecz? Sprzedaż w drodze licytacji 1/2 udziału skutkowałaby pozbawieniem banku połowy zabezpieczenia kredytu hipotecznego, którego wartość przekracza wartość nieruchomości. Jednym słowem – gdyby doszło do sprzedaży, z uzyskanych środków bank nie dość, że nie uzyskałby kwoty odpowiadającej wysokości kredytu hipotecznego, to jeszcze straciłby część zabezpieczenia, a jego roszczenie z innego tytułu, który jest podstawą wpisu w KW, i tak nie zostałoby zaspokojone. Dla mnie sytuacja absurdalna.

Karol Sienkiewicz Maj 29, 2014 o 14:12

Katarzyna, nie jestem bankiem i nie wiem, co może mieć na myśli..

Odpowiedz

Katarzyna Maj 29, 2014 o 14:14

Oczywiście, dziękuję za udzielone odpowiedzi. Pozdrawiam.

Odpowiedz

Beata Czerwiec 25, 2014 o 10:25

Witam, poszukuję odpowiedzi na pytanie dotyczące egzekucji z nieruchomości, z której mają być wyodrębnione lokale. Stan faktyczny wygląda tak, że deweloper ma w dziale III wpisane hipoteki i wzmianki o egzekucji. Są małe szanse na dokończenie budowy, ale część lokali da się mimo to wyodrębnić i przyszli nabywcy godzą się z przeniesieniem hipotek do ksiąg lokalowych. Czy wzmianki o egzekucji też zostaną przeniesione i komornik będzie mógł prowadzić egzekucję z wyodrębnionych lokali na podstawie art. 930 par. 1 kpc?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Lipiec 9, 2014 o 13:18

Beata, temat jest trudny i nie taktuj tego jak opinii prawnej.
Wzmianki wyłączają tzw. rękojmię wiary publicznej ksiąg wieczystych. Czyli mówiąc inaczej, odpis z księgi wieczystej z tego typu adnotacjami nie daje nam gwarancji, że stan nieruchomości jest dokładnie taki, jak wynika to z odpisu. Istnieje prawdopodobieństwo, że np. egzekucja z nieruchomości rozpocznie się, zanim dokonacie wyodrębnienia lokalu.
Chroni Was (bo rozumiem, że mówimy tu o umowie deweloperskiej), art. 10 ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, zgodnie z treścią którego bank wypłaci deweloperowi pieniądze w sytuacji otrzymania wypisu aktu notarialnego umowy przenoszącej na nabywcę prawo odrębnej własności lokalu w stanie wolnym od obciążeń, praw i roszczeń osób trzecich, z wyjątkiem obciążeń na które wyraził zgodę nabywca – czyli ewentualnie hipoteki, o której piszesz. Jednakże dotyczy to wyłącznie zamkniętego powierniczego rachunku mieszkaniowego. Otwarty rachunek powierniczy oraz inne sposoby nie są w ten sposób chronione.
Zgodnie z ogólną zasadą, wyodrębnienie księgi lokalowej powoduje przeniesienie do niej wszystkich praw, obciążeń itd. jakie ciążą na nieruchomości – „matce”. Hipoteka, służebność, a także wzmianka zostanie przeniesiona również do nowej KW – sytuacja inna powodowałaby co do zasady pokrzywdzenie wierzyciela. Możliwe byłoby np. wydzielenie 90% nieruchomości do nowej KW, a w „starej” KW (z 10% nieruchomości) widniałaby wzmianka. Ale to wymaga zgody wierzyciela.

Odpowiedz

Windykator Sierpień 13, 2014 o 08:13

Witam, mam pytanie dotyczące hipoteki przymusowej. Sytuacja jest taka iż Komornik umorzył postępowanie egzekucyjne z nieruchomości prowadzone na rzecz wielu wierzycieli, lecz nie wykreślił ostrzeżeń w dziale III KW. Chciałbym ustanowić przed wszczęciem ponownej egzekucji hipotekę przymusową, lecz zastanawiam się czy brak wykreślenia wzmianki nie będzie przeszkodą do uzyskania pierwszeństwa z hipoteki w następnej egzekucji?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Sierpień 13, 2014 o 09:08

Windykator, to może być problem. Lepiej wpisać się do czystej KW>

Odpowiedz

Windykator Sierpień 13, 2014 o 09:28

Dziękuje za odpowiedź. Niestety wykreślenia to strata czasu i koszty, ale może lepiej nie ryzykować.

Odpowiedz

Beata Sierpień 26, 2014 o 22:34

Bardzo dziękuję za odpowiedź!

Odpowiedz

Beata Wrzesień 16, 2014 o 08:02

Panie Karolu mam pytanie jesteśmy z mężem właścielami działki Komornik zrobił wpis w księdze wieczystej ze mój mąż ma zajęcia komornicze czy on ma prawo do sprzedania połowy działki od męza czy jak ja sie nie zgodze na klauzule wykonalności to on musi cofnąć taki wpis.Bo tam pisze wezwanie do zapłaty należności, prosze o szybka odpowiedz

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Wrzesień 16, 2014 o 08:51

Beata, oto szybka odpowiedź – celem bloga jest pomoc osobom, które chcą odzyskać dług.

Odpowiedz

http://Www.kredytowo.info Wrzesień 24, 2014 o 13:42

I couldn’t resist commenting. Very well written!

Odpowiedz

Marek Styczeń 14, 2015 o 16:52

Witam
Mam prawomocny nakaz zapłaty na kwotę 10,500 PLN. Mój dłużnik posiada wyodrębnioną nieruchomość mieszkalną z KW. Komornik prowadzący dla mnie egzekucje wpisał już hipotekę przymusową. Lecz nic się nie dzieje. Czy przy takiej kwocie roszczenia mogę zażądać wpisu ostrzeżenia w dziale III KW ? I czy możliwa będzie licytacja tejże nieruchomości? No i ile znowu to może trwać ?
Pozdrawiam

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Styczeń 14, 2015 o 16:56

Marek, wnoszę z pytania, że nie masz pojęcia co się dzieje…. Komornik nie wpisuje hipotek, tylko składa wniosek o wpisanie wzmianki. Żeby zlicytować nieruchomość przeszukaj blog- tam jest wszystko wyjaśnione już bardzo dokładnie.

Odpowiedz

Honorata Luty 23, 2015 o 23:13

Po drugiej bezskutecznej licytacji, chcę przejąć nieruchomość dłużnika. Czy w tym czasie – i ewentualnie do jakiego momentu – mogą przystąpić nowi wierzyciele? Czy można to zablokować?
Czy istniejący już wierzyciel (jest nas dwoje), może dołączyć kolejną wierzytelność i do jakiego momentu?
Pozdrawiam, Honorata

Odpowiedz

Waldek Luty 23, 2015 o 23:22

Witam.
Proszę o info na następujący temat:
Jeżeli po 2-giej bezskutecznej licytacji, nieruchomość nie została przejęta przez wierzyciela, jak wierzyciel może się zabezpieczyć, żeby nie został „na lodzie”?

Odpowiedz

Paweł Marzec 1, 2015 o 10:52

Witam,
Ponawiam pytanie które już się tu pojawiło, niestety odpowiedź użytkownika jest za mało wystarczająca. Mam wątpliwość czy komornik ma prawo do wzywania o zaliczkę na wpis do księgi wieczystej. Taka zaliczka nie znajduje odzwierciedlenia w art 39 uoksie. Czy ktoś może natknął się na jakieś orzecznictwo w tej sprawie? Niestety google i lex mnie zawiodły:-)

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 1, 2015 o 20:49

Paweł, nie znam orzeczeń w takich sprawach.

Odpowiedz

Lukasz Marzec 20, 2015 o 20:20

Witam

Mam takie pytanie. Nabyłem nieruchomość i obecnie mam kilka zadłużeń. Z jednym z wierzycieli umówiłem się że u notariusza zrobimy przewłaszczenie pod zabezpieczenie. Czekam obecnie na wpis do KW. Oprócz tego wierzyciela ma jeszcze zajęcie z US i kilka innych mniejszych i większych zadłużeń które bank sprzedał i męczą mnie tzw. windykatorzy. W związku z tym że wartość nieruchomości zaspokaja tylko jednego z moich wierzycieli i chciałbym się z nim porozumieć, chciałbym wiedzieć ile mam czasu od momentu zamieszczenia wpisu w KW do momentu działania US lub innego wierzyciela w tej sprawie? Czyli w jakim czasie od wpisu muszę znaleźć się z wierzycielem u notariusza?

Pozdrawiam

Odpowiedz

Ewa Marzec 22, 2015 o 17:59

Witam,
Kupiłam nieruchomość z wpisaną hipoteką przymusową w KW i ostrzeżenia w dziale III KW, sprzedający dostarczył do notariusza postanowienia o umorzeniu od komornika na podstawie których mają być wyczyszczone wpisy w KW, hipoteki wedle aktu notarialnego spłace ja. Sprzedający ma nadal długi czy wierzyciele mogą się czepiać mojej nieruchomości?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 23, 2015 o 09:50

Ewa, raczej nie.

Odpowiedz

Ewa Marzec 23, 2015 o 13:00

Ja również jestem wierzycielem za alimenty, również byłam dzierżawcą dogadałam się z właścicielem (dłużnikiem) że spłacę hipoteki i w ten sposób nabęde nieruchomość, czy skarga paulińska wchodzi w grę?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 23, 2015 o 13:02

Ewa, teoretycznie tak, ale wszystko rozbija się o szczegóły.

Odpowiedz

Ewa Marzec 23, 2015 o 13:04

Jak mogę się dowiedzieć o tych szczegółach?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 23, 2015 o 13:35

Trzeba komuś zlecić analizę prawną tej kwestii.

Odpowiedz

Marek K. Marzec 31, 2015 o 21:24

Panie Karolu czy kiedyś zastanawiał się Pan nad taką kwestią – chodzi o hipotekę przymusową, której wniosek o wpis został złożony przed uprawomocnieniem się postanowienia o przysądzeniu własności i przed tym uprawomocnieniem hipoteka nie została przymusowa. Zgodnie z cytowanym tu już postanowienie SN I CSK 32/11 wykreślenie hipotek na podstawie art. 1000 kpc dotyczy tylko hipotek wpisanych przed uprawomocnieniem się postanowienia o przysądzeniu własności. Natomiast przepis ten nie może być podstawą do wykreślenie hipoteki , co do której wniosek został złożony przed uprawomocnieniem postanowienia o przysądzeniu, zaś sama hipoteka została wpisana już po uprawomocnieniu się.
Wychodzi z tego, że nabycie nieruchomości w drodze licytacji komorniczej nie jest tak bezpieczne, bo można mieć pecha i ktoś złoży w sądzie wniosek o wpis hipoteki przymusowej kilka dni przed uprawomocnieniem postanowienia o przysądzeniu własności. W takiej sytuacji nabywca odpowiada rzeczowo ze względu na tą hipotekę, Co Pan o tym sądzi Panie Karolu ?

Odpowiedz

Marek K. Marzec 31, 2015 o 21:26

wkradł się mały błąd: zamiast „nie została przymusowa”, miało być : „nie została wpisana”,

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 31, 2015 o 22:53

Marek, myślałem nad tym, ale w praktyce nie widziałem. Byłbym raczej za niedopuszczalnością takiego wpisu, ale kto wie…

Odpowiedz

Marek K Kwiecień 1, 2015 o 09:53

Ale na jakiej podstawie niedopuszczalny ? Trudno znaleźć tutaj taką podstawę. Oczywiście SN w tym orzeczeniu I CSK 32/11 nie wypowiedział się do końca, bo powiedział, że nie można wykreślić na podstawie art. 1000 kpc, ale nie wypowiedział się, że wpis taki jest dopuszczalny czy też niedopuszczalny, a jeżeli tak to na jakiej podstawie.
Wydaję mi się, że decydujące znaczenie miałby tu przepis art. 29 ustawy KW i hipotece. W zasadzie utrwalone jest orzecznictwo (zob. uchwała 7 III CZP 80/09, moc zasady prawnej ), że sąd rozpoznając wniosek o wpis w księdze wieczystej związany jest stanem rzeczy istniejącym w chwili złożenia wniosku.
Zatem w chwili złożenie wniosku o wpis hipoteki przymusowej (przed datą uprawomocnienia się post. o przysądzeniu) właścicielem był jeszcze dłużnik, więc chyba nie ma przeciwwskazań do wpisu takiej hipoteki, nawet jeżeli wpis następuje już po uprawomocnieniu się w/w postanowienia.

Odpowiedz

Władysław Kwiecień 8, 2015 o 17:07

Witam,
Mój dłużnik posiadane mieszkanie, gdzie w dziale III były liczne wzmianki – ostrzeżenia o toczących się egzekucjach z nieruchomości ( w tym dotycząca mojej wierzytelności), a w dziale IV wpisana hipoteka umowna kaucyjna zabezpieczająca kredyt bankowy, umową przeniesienia, w zamian za zwolnienie z długu pożyczki w kwocie 5000 zł zbył nieruchomość.
Podejrzewam, ze była to zaplanowana akcja utrudniająca egzekucję. Czy wzmianka w dziale III księgi , pomimo zbycia nieruchomości przez dłużnika, dalej gwarantuje mi prawo do dochodzenia należności z egzekucji z tej nieruchomości?

Odpowiedz

Michał Kwiecień 10, 2015 o 09:19

Władysław, zbycie nieruchomości w toku egzekucji nie ma wpływu na toczące się postępowanie egzekucyjne.

Odpowiedz

Władysław Kwiecień 13, 2015 o 12:45

Dziękuję, tylko czy dobrze myślę ? – jeżeli wobec bezskuteczności II licytacji nieruchomości komornik umorzy egzekucje to… wzmianki w dziale III zostaną wykreślone i już nowej egzekucji nie można wszcząć bo nieruchomość stanowi własność osoby trzeciej. Zatem bezpieczniej jest dokonać wpisu do działu IV księgi gdyż wówczas pomimo zmiany własności zawsze do wysokości oznaczonej kwoty hipoteki można prowadzić skuteczna egzekucje – nawet gdyby nieruchomość było po stokroć sprzedana, dobrze myślę?

Odpowiedz

Anka Kwiecień 19, 2015 o 20:03

Witaj Karol
Wpadam na Twojego bloga szukając odpowiedzi na różne pytania,bo jestem w trudnej sutuacji. Może byłbyś w stanie mi doradzić
.Podpisałam umowę przedwstępną i wpłaciłam spory zadatek na zakup mieszkania .Bardzo chciałam je kupić.Wszystko odbywało się za pośrednictwem biura nieruchomości dlatego sprzedająca widziałam tylko podczas umowy przedwstępnej. Przedstawiła mi pismo z banku potwierdzające jej zadłużenie na dzień podpisywania umowy przedwstępnej.Miała kredyt wiekszy niz kwota za którą miała mi sprzedać mieszkanie dlatego moj zadatek i pozostała częsc miała wpłacić na konto banku w którym miała kredyt.
Na umowe koncową przyjechała bez zaswiadczenia ze wspolnoty i jakims cudem podczas aktu dowiedziałam sie od Pani ze wspolnoty ze ma zaległośc na kilkadziesiat tysiecych złoty i sprawa jest w sądzie.Odwoływała się juz dwa razy.Umowy koncowej nie podpisałyśmy,mamy jeszcze 3 tygodnie ale okazało się ze pisma(promesa z banku na umowe przedwstepna i końcową zostały przez nią sfałszowane).Bank musiał zgodnie z procedurami zawiadomić odpowiednie organy.Wszyscy radza mi abym czekała az ona spłaci ten dług w spoldzielni i odrobinę w banku……albo nie wywiąże się z warunkow i nie dostarczy zaswiadczenia ze wspolnoty o niezaleganiu i bede mogla wystepowac o zwrot zaliczki.Ja jednak boje się ze kobieta jest nieobliczalna i chciałabym zrezygnowac .Co radzisz?Chciałabym zlecic sprawe adwokatowi ale nie wiem w jakim prawie miałby sie specjalizować?

Odpowiedz

Michał Kwiecień 20, 2015 o 09:02

Anka, druga strona podstępem wprowadziła Cię w błąd i na tej podstawie możesz skutecznie podważyć obowiązywanie umowy przedwstępnej. Decyzja oczywiście należy do Ciebie 🙂

Odpowiedz

wlad Lipiec 22, 2015 o 12:38

Jeżeli w kw nieruchomości należącej do dłużnika jest ustanowiona duża hipoteka zabezpieczająca kredyt bankowy ( przewyższa wartość nieruchomości) jest sens dokonywania wpisu „swojej” hipoteki? Czy przy licytacji zaspokojona będzie tylko pierwsza hipoteka – na pewno nie zostanie środków na pełne zaspokojenie pierwszej i mojej ?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Lipiec 22, 2015 o 12:50

wlad, to może mieć sens – hipoteka może być wpisana na 1.000.000 zł, ale dług do spłaty to tylko 10.000 zł.

Odpowiedz

Marceli Sierpień 7, 2015 o 11:16

Witam, mam takie pytanie , zlozylem wniosek egzekucyjny do komornika , ktory nastepnie zlozyl wniosek o wzmiannke egzekucyjna w ksiegach wieczystych .W ksiedze jest jeden wlasciciel dla 4 dzialek ale w dziale III jest ostrzezenie cytuje: „NIEZGODNOŚCI MIĘDZY STANEM PRAWNYM NIERUCHOMOŚCI UJAWNIONYM W KSIĘDZE WIECZYSTEJ A RZECZYWISTYM STANEM PRAWNYM” , gdzie jedna dzialka ma miec innego wlasciciela ale nie wykazal on swojego obowiazku i nie przeniosl wlasnosci do nowej ksiegi od 3 lat. Sad na tej podstawie odrzucil wniosek komornika o wpisie wzmianki egzekucji , ale komornik chcial sie wpisac na calej ksiedze , a ja we wniosku do komornika skladalem o wszczescie egzekucji tylko z tych 4 dzialek gdzie nie ma ostrzezenia o nowym wlascicielu.

MOje pytania :
-czy egzekucja komornicza moze dalej sie toczyc? Bez wzmianki w ksiegach o egzekucji
– czy moge wpisac wzmianke egzekucyjna na pozostalych 4 dzialkach nie obciazonych ostrzezeniem ? Zaznaczam ze jest to jedna ksiega

Dziekuje
Pozdrawiam.

Odpowiedz

Darek Sierpień 26, 2015 o 00:38

Witam serdecznie
Jestem w trakcie zakupu mieszkania z rynku wtórnego w spółdzielni mieszkaniowej z prawem własności do lokalu, posiadam umowę przedwstępną zadatkowaną .
Nadmienię że jestem „zielony w temacie”
Bardzo proszę o informację na co zwrócić uwagę i na jakie zwroty/wpisy uważać w księdze wieczystej oraz czy istnieją jakieś zagrożenia od osób trzecich typu kredyty , długi itp . których w księdze nie widać .
Na koniec prosił bym o podanie wzoru jak napisać pismo do Sądu bu się zabezpieczyć że nie kupuję kota w worku .
Bardzo dziękuję za odpowiedzi mogące pomóc mi
pozdrawiam

Odpowiedz

Darek Sierpień 26, 2015 o 00:52

Witam
Nie wiem czy tu powinienem zadać to pytanie ale proszę o poradę jeśli tak
Co w przypadku Sądowej ugody o podział majątku wspólnego, druga strona zobowiązana której oddaję w formie ugody 1/2 część wartości w zamian w terminie określonym w ugodzie Ta osoba nie dokona wpłaty ustalonej kwoty ? Czy mogę iść z tym wyrokiem ” ugodowym” do komornika ? i zażądać wpisu do księgi celem możliwości sprzedaży ?
Bardzo dziękuję za odpowiedzi
pozdrawiam

Odpowiedz

EWA Wrzesień 6, 2015 o 18:37

Witam serdecznie mam pytanie czy komornik może zająć nie ruchomość której jestem wlaścicelem za dlugi męża który ma ponad 0,5 ml dlugu.Co prwawda nie jest prowadzona wobec niego egzekujcja komornicza ale ma już problemy z bankami.Zznacze ze mamy od 4 lat rozdzielność majątkową ale taki i tak boję się sytuacji że m0że dojść do takiej sytuacj.Dom jest obciązony kredytem hipotecznym na rzecz banku Pko w kwocie 140 tyś zł

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Wrzesień 7, 2015 o 10:06

Ewa, nie znam szczegółów sprawy, ale takie zajęcie nie jest wykluczone.

Odpowiedz

EWA Listopad 4, 2015 o 14:53

Witam od mojego wpisu minelo prawie 2 miesiące.Już mamy dwóch komornikow którzy zajeli w domu parę rzeczy mimo że są moje .Dostalam pismo z sądu o możliwości wniesienia pozwu przeciwegzekucyjnego przeciwko zająciu ale nie wtym problem.Czy moze komornik jeżeli mąż nie będzie spłacał dlugu a na razie jest to z komornikiem jednym i drugim ugoda do splaty w określonych ratach ale czy dojdzie do nastepnej może być licytacja z nieruchomości która jest moją własnością ale ja na takie kredyty nie wyrażałam zgody i zawsze był przedtawiany akt notarilany o rozdzielczosci..Natomiast mąż jest zameldowny i niestety wszytko teroretycznie może komornik zająć bo ja nie mam na to jednak żadnych rachunkow czy fv .Bo nigdy by mi nie przyszlo brać takich rachunkow.Dlatego doradzam brac takie kwity bo nigdy człowiek nie wiem jak się życie potoczy a teraz nawet rzeczy ktore kupilam przed ślubem a są tylko moje niestety mogą też być zlicytowane.Proszę o wskazówki co ewentulanie zrobić gdyby doszło do tego że komornik chce zajać dom.Zaznaczę że ja nie mam długu tylko mąż na swoja DG która prowdzi od 7 lat

Odpowiedz

Marcin Wrzesień 8, 2015 o 19:23

Witam serdecznie

Mam taki oto problem. 17 marca pożyczyłem pieniądze (umowa pożyczki) a 18 marca zawarłem akt notarialny o wpis do hipoteki (hipoteka umowna na nieruchomości w IV dziale na moja rzecz). W międzyczasie, tj. pod koniec marca nastapił wpis do III działu – wszczęcie egzekucji przez komornika. Mam pytanie, czy ja jako osoba, która jest wpisana w IV dziale KW nie powinienem o tym fakcie być poinformowany? Co w przypadku jesli będzie licytacja z nieruchomości (hipoteka na moją rzecz jest wpisana na kwotę 60 000)? Czy ja mam prawo w pierwszej klejności do tej nieruchomości, czy osoba, która chciałaby kupić tę nieruchomość musi zapłacic mi te 60 000? Z góry dziękuję za odpowiedź.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Wrzesień 8, 2015 o 20:28

Marcin, nie znam sprawy, ale w KW liczy się data złożenia wniosku a nie data wpisu.

Odpowiedz

bogna Wrzesień 30, 2015 o 09:35

Witam sprzedalam mieszkanie jeszcze przed zmianką egzekucji komornika w kw za 2 dni pojawila sie zmianka komornika a za nastepny dzien zmianka nowego wlasciciela co w takiej sytuacji robic……..

Odpowiedz

ja Październik 18, 2015 o 07:19

Ja mam taki problem,sprzedalam mieszkanie nie wiedzac ze mam jakis dlug,za 2 dni dostalam nakaz zaplaty od komornika z 7 dniowym zaplaty juz na nastepny dzien na kw pojawila sie zmianka,nowy wlasciciel sie wsciekl….ja ten dlug zaplacilam wyslalam do komornika przelew i pismo aby usunął wpis,niestety tego nie uczynil za tydzien pojawil sie wpis na III stronie kw o wszczeciu egzekucji i jakas zmianka wpisu przy tej sprzedazy nieruchomosci co mam teraz zrobic

Odpowiedz

Aga Grudzień 21, 2015 o 13:50

Witam, mój problem dotyczy postanowienia sądu (podział majątku wspólnego-mieszkanie 3 pokojowe) w wyniku którego mój były mąż jest mi winien sporą kwotę około 120 tys. zł. Sąd przyznał jemu mieszkanie, ze spłatą mojej części. I tu pojawia się problem, bo już sprzedaje to mieszkanie – umowa sprzedaży ma być w styczniu. Jaką mam pewność, że uzyskam od niego zasądzoną kwotę, nadmienię, że mieszka za granicą (adres nieznany) i tam podobno komornicy nie działają. Czy mam jak naszybciej udać się do komornika? czy czekać do stycznia? jakie są konsekwencje prawne jeśli nie zapłaci i ucieknie za granicę?

Odpowiedz

krzysztof Styczeń 5, 2016 o 23:16

W dziale III księgi wieczystej nieruchomości, którą zamierzam zakupić znajduje się wpis o wszczęciu egzekucji z 1952 roku na kwotę 92 400 zł. Sprzedający przedstawili dokumenty potwierdzające zapłatę długu(pismo od wierzyciela potwierdzające spłatę oraz upoważniające do wykreślenia hipotek) oraz wykreślenie hipotek z działu IV wpisanych na zabezpieczenie wierzytelności i odsetek. Jednak nie są w stanie odnaleźć, ani w swoich dokumentach ani w archiwach sądowych, ani w archiwach wierzyciela – dokumenty zostały zniszczone. Proszę o poradę czy Pana zdaniem w tej sytuacji jedynym sposobem na wykreślenie wpisu jest złożenie pozwu o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym i czy wielkość opłaty sądowej należy wyliczyć od kwoty wpisu, a jeżeli tak to w jaki sposób zwaloryzować tę kwotę ?

Odpowiedz

Smyq Marzec 4, 2016 o 10:46

Bardzo ciekawe zagadnienie.
Odpowiadając na pytanie to zgodnie z art. 13 u.k.s.c. pozew podlega opłacie stosunkowej, która wynosi 5% wartości przedmiotu sporu, jednak nie mniej niż 30 zł i nie więcej niż 100 000 zł.

Również mam problem z wpisanym ostrzeżeniem w dziale III o prowadzonej egzekucji z 1963 r. przeciwko nieznanej mi osobie i względem nieznanego wierzyciela. Działka była już zbywana trzykrotnie i żaden z ówczesnych właścicieli nie potrafi wykreślić ostrzeżenia po migracji wpisu z ZD do nowej KW. Dokumenty komornicze ze względu na upływ czasu uległy zniszczeniu. Moje pytanie: kogo mam wskazać jako pozwanego w pozwie o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym ? Nie mam dokumentów – czy wystarczy powołanie się na zniszczone dokumenty w archiwum i upływ czasu ?

Odpowiedz

Slawek Styczeń 27, 2016 o 14:36

witam mam taki wpis w ksiegach
OSTRZEŻENIE O WSZCZĘCIU EGZEKUCJI Z NIERUCHOMOŚCI OBJĘTEJ NINIEJSZĄ KSIĘGĄ WIECZYSTĄ W CELU ZASPOKOJENIA NALEŻNOŚCI OKREŚLONYCH TYTUŁEM WYKONAWCZYM
chcialbym uregulowac dlug , w jakim czasie musze to zrobic zeby wstrzymac procedury

Odpowiedz

Karolina Luty 22, 2016 o 13:23

Witam
Mam problem, dzisiaj otrzymałam pismo o wpisie hipoteki przymusowej za dług w spółdzielni mieszkaniowej. Proszę o informację co robić aby nie ruszyło to dalej, co oznacza taki wpis. Czy po splaceniu długu w spółdzielni ten wpis zostanie wykreślony?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 22, 2016 o 13:25

Karolina, dług należy spłacić, hipoteka zostanie wykreślona.

Odpowiedz

Karolina Luty 22, 2016 o 14:13

Dziękuję za odpowiedź, czyli jak splace dług to uniknę licytacji mieszkania, ponieważ są nakazy zapłaty z datą wcześniejszą Sąd Rejonowy Lublin oraz Sąd Rejonowy Stargard i we wpisie jest adnotacja o tym. Ile mam czasu aby sprawa nie ruszyła dalej. Proszę o pomoc, jestem zupełnie zielona jeśli chodzi o takie sprawy.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 22, 2016 o 14:15

Karolina, blog nie służy do udzielania porad prawnych.

Odpowiedz

Karolina Luty 22, 2016 o 14:21

Ok., rozumiem, myślałam, że uzyskam wskazówki co robić aby bez szwanku wyjść z tej sytuacji. Pozdrawiam

Odpowiedz

robert Luty 26, 2016 o 09:49

Witam,
Panie Karolu mam pytanie mój dłużnik przepisał w trakcje procesu sądowego swą nieruchomość na córkę . Wniosłem do Sądu Skargę Paulianską dostałem postanowienie od Sądu o wpisie do KW celem zabezpieczeniem roszczenia .
I tu moje pytanie jeżeli komornik zrobi wpis a po drugiej licytacji nikt tej nieruchomości nie kupi to wpis do KW jest czyszczony ?. To czy mogę taki wpis zrobić sam celem zabezpieczenia się w przyszłości aby jego córka nie sprzedała nieruchomości.
Bo skoro tak jest jak czytałem na blogu to wierzyciel nigdy nie odzyska swego roszczenia .

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 26, 2016 o 10:59

robert, skoro masz wpis zabezpieczenia to nie masz się czego obawiać. Tego wpisu komornik nie „wyczyści” po nieudanej sprzedaży.

Odpowiedz

robert Luty 27, 2016 o 07:15

Dziękuje za odpowiedź panie Karolu.

Odpowiedz

robert Marzec 25, 2016 o 10:38

Witam Pana ,

Panie Karolu czy skoro mam wpis zabezpieczenia powództwa poprzez ujawnienie w KW czy na mój wniosek komornik sądowy jest zobligowany do takiego wpisu czy muszę zrobić to sam.
Czy mogę na podstawie wpisu do KW wszcząć egzekucję komorniczą z nieruchomości.

Odpowiedz

Dolores Kwiecień 10, 2016 o 07:19

Witam, p.Karolu prosze o pomoc
Maz mial firme,ktora przynosila same straty i dlugi w bankach i w zusie. doszlo do zajec komorniczych oraz zajec zusowskich.Maz dostal postanowienie sadu o zbiegu egzekucji administracyjnej i sadowej i nakazal przejecia przez zus ws,ystkich egzekucji. Maz posplacal dobrowolnie wszystkie zo owiazania bankowe mamy na to potwierdzenia ale komornik nie chce wydac postanowien o wykresleniu z dz.3 hipotek KW bo on juz spraw nieprowadzi tylko zus. pisze do zusu a oni odsylaja mnie do komornika mowia mize komornik wpisal to komornik musi wykreslic. kolo sie zamyka. rece opadaja. Walcze i pisma wysylam od 1,5 roku stos papierow rosnie a ja chce tylko jedna kartke potwierdzenie ze maz splacil bank i wykreslic z KW. Prosze o jakies wskazowki gdzie moge jeszcze uderzyc aby uzyskac takie pismo.pozdrawiam

Odpowiedz

Dolores Czerwiec 29, 2016 o 18:36

P.Karolu
czy mogłabym otrzymać jakieś wskazówki na moje zapytanie z 10 kwietnia 2016r. Proszę…..

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Czerwiec 30, 2016 o 08:33

Dolores, nie udzielam tutaj porad.

Odpowiedz

Dolores Czerwiec 30, 2016 o 08:41

Witam p. Karolu
ja nie proszę o porade tylko kogo ( zus czy komornika) mam zaskażyć do sądu żebym mogła na podstawie 1 papierka wykreslić wpis z KW ….. zus i komornik umywają ręce……proszę

Odpowiedz

zośka Kwiecień 22, 2016 o 09:21

Witam… Mam pytanie odnośnie zabezpieczania należności poprzez wpis hipoteki, mianowicie czy jeśli w dziale III księgi wieczystej widnieje napis ostrzeżenia, że wszczęto egzekucję i w dziale IV tej księgi widnieją wpisane hipoteki, to czy ja mogę na podstawie tytułów wykonawczych opatrzonych klauzulą wykonalności, które wróciły z urzędu skarbowego z racji morzenia postępowania egzekucyjnego – bezskuteczność wpisać hipotekę przymusową zwykłą czy wpis nie będzie skuteczny i zostanie odrzucony w wieczystoksięgowym ponieważ na nieruchomości jest ostrzeżenie wpisane?
Czy zapisy działu II ksiegi wieczystej nie blokują dalszego wpisywania zabezpieczeń hipoteki przymusowej na danej księdze?
Z góry dziękuję za odpowiedź 🙂

Odpowiedz

Aleksandra Czerwiec 5, 2016 o 12:15

Mam taka sytuację.
Właściciel nieruchomości lokalowej zawarł umowę sprzedaży z Janem Kowalskim. W treści działu III księgi wieczystej założonej dla tego lokalu widnieje wzmianka o prowadzonej przeciwko właścicielowi nieruchomości egzekucji.
Czy wpis widniejący w dziale III księgi wieczystej stanowi przeszkodę do przeniesienia własności nieruchomości? Czy taki wpis stanowi przeszkodę do obciążenia nieruchomości?
Pomocy

Odpowiedz

Marzena Czerwiec 29, 2016 o 18:23

Mam problem. Jestem po rozwodzie.Komornik ściąga od mojego byłego męża alimenty. Niedawno mieliśmy podział majątku. Ponieważ mieliśmy wspólną działkę budowlaną. Sąd zasądził że działka przechodzi na jego własność ale musi mnie spłacić. W księdze wieczystej jesteśmy jednak jeszcze oboje jako właściciele. On nie składa o usunięcie mnie jako współwłaściciwla.Muszę sama to zrobić aby komornik mógł wszcząć postępowanie.Problem w tym że klauzula wykonalności,egzekucji jest u komornika a w księgach wieczystych chcą orginał tak samo jak komornik. Zabiorę od komornika i złożę w księgach wieczystych to już nie odzyskam bo orginał zostaje u nich. A komornik też musi mieć bo nie może wszcząć bez tego egzekucji. Co mam zrobić? ??pomuszcie

Odpowiedz

anna Wrzesień 19, 2016 o 11:55

witam
pobrałam z sądu klauzulę wykonalności na poczet zabezpieczenia potrzeb rodziny. Chciałam aby należność została ściągnięta z nieruchomości natomiast komornik odmówił wszczęcia postępowania ponieważ powiedział, że klauzula ta nie daje takich uprawnień. Sąd twierdzi inaczej. Rozumiem, że jest to zabezpieczenie a postępowanie się nadal toczy i nie wiem kiedy finał. Natomiast w takim razie po co ta klauzula jest skoro jest nieskuteczna? Do ściągnięcia jest ok 5000 tys. zł a komornicy rozkładają ręce. Pomocy.

Odpowiedz

Patryk Styczeń 23, 2017 o 18:58

Dzień dobry piszę w sprawie zajęcia przez komornika nieruchomości nie należącej do mnie właścicielem jest inna Pani która udzieliła mi pożyczki mam wyłącznie roszczenie co do zwrotu nieruchomości w przypadku spłaty pożyczki czy zmiana komornika zniknie i sąd ją odrzuci z tego co dowiedziałem się że tak w księgach wieczystych ponieważ właścicielem jest inna osoba.Wpis pojawił się na wniosek mojej byłej małżonki która podała numer kw do komornika chyba nie wiedząc ze nie jestem już właścicielem tej nieruchomości.Problem polega na tym że nowy właściciel chce sprzedać tą nieruchomość a ten wpis komornika go blokuje sprawa jeszcze nie została rozpatrzona w księgach wieczystych bo jest wydłużony termin.Czy Sąd uzna za bezpodstawny ten wpis komornika dotyczący mojej egzekucji alimentacyjnej?Kiedy właścicielem jest ktoś inny niż ja.Co do tego dodać kiedy się tylko dowiedziałem o tej sytuacji od razu spłaciłem swoje zadłużenie ale komornik nie chce i przyspieszyć wykreślenia tego wpisu.

Odpowiedz

Beata Marzec 2, 2017 o 20:11

Witam może ktoś pomoże mi odpowiedzieć na nurtujące mnie pytanie . Jeśli w księdze wieczystej jest kilku współwłaścicieli i jest ostrzeżenie o zabezpieczeniu jednej działki z kilku na którą została założona odrębna księga wieczysta i jest opis w naszej księdze ze była to hipoteka przymusowa na 4/16 tego współwłaściciela dodam ze nieżyje lecz ma spadkobierców to można jakoś prawnie usunąć tego współwłaściciela z tej księgi i usunąć ten wpis ? Chcielibyśmy sprzedać ta działkę . Dziękuje bardzo jak się komuś uda odpowiedzieć na to pytanie

Odpowiedz

Anna Lipiec 8, 2017 o 15:31

Witam
Komornik bezzasadnie dokonał wpisu do księgi wieczystej mojej nieruchomości. Nie wiedziałam o tym. Właśnie staram się tą nieruchomość sprzedać i klient który się zdecydował na nabycie domu po przeczytaniu wpisu komornika zrezygnował z zakupu. Czy można dostać odszkodowanie od miasta/komornika w takiej sytuacji?

Odpowiedz

Dodaj komentarz

{ 1 trackback }

Poprzedni wpis:

Następny wpis: