Karol Sienkiewicz

radca prawny

Doradzam wierzycielom, którzy chcą podać dłużnika do sądu i odzyskać swoje pieniądze. Pomagam też w innych postępowaniach przeciwko nieuczciwym dłużnikom. [Więcej >>>]

Zakaz działalności. Wierzycielu, nie rezygnuj z tego!

W komentarzu pod tekstem Nosił wilka razy kilka… znalazło się pewne zdanie.

Z tym zakazem prowadzenia działalności, to chyba mało kto z tego korzysta.

To prawda, bardzo mało wniosków jest składanych do właściwych wydziałów Sądów rejonowych (upadłościowych lub gospodarczych). Ile? Sprawdziłem w “rodzimym” Sądzie.

Od 1 stycznia 2011 r. w pod sygnaturą Gzd Toruniu zarejestrowano 5 (słownie: pięć) wniosków.

Ile w tym czasie stwierdzono bezskuteczności egzekucji przeciwko przedsiębiorcom? Setki.

Wierzycielu, dlaczego nie korzystasz z prostego i taniego narzędzia, jakie daje Ci prawo upadłościowe i naprawcze? Nie wiesz jak?

To dość prosta procedura, nie przesadzajmy. Rozpoznaje to Sąd gospodarczy lub upadłościowy, wg przepisów o postępowaniu nieprocesowym. Nie ma więc rygorów prekluzji. Opłata sądowa wynosi 100,- zł. A do odzyskania mogą być większe pieniądze.

Jak?

Bardzo prosto: podczas takiego postępowania przeciwko niewypłacalnemu przedsiębiorcy lub członkowi zarządu bardzo biednej spółki uaktywnia się rodzina i dochodzi do kumulatywnego przestąpienia do długu. Wszyscy są zadowoleni: dłużnik, bo nie dostanie zakazu oraz wierzyciel, bo otrzyma pieniądze. Rodzina zaś na pewno jakoś się dogada, a poza tym pieniądze w rodzinie nie mają znaczenia…

I tak to działa w 70% przypadków. Są oczywiście “natural born” dłużnicy czy zawodowi prezesi, na których takie sztuczki nie działają, ale można wobec nich próbować innych sposobów…

Wiadomość z ostatniej chwili: od 1 stycznia do 16 maja 2011 r. w Bydgoszczy takich spraw zarejestrowano 23. Oznacza to, że w całym Województwie Kujawsko-Pomorskim złożono 28 takich wniosków. Bardzo mało…

 

{ 32 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Lech Maj 16, 2011 o 12:47

Czy mogę prosić o napisanie:
– jakie warunki muszą być spełnione, aby móc zawnioskować o taki zakaz?
– co obejmuje zakaz (czy również działalność gospodarczą)?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 16, 2011 o 12:52

Niedługo napiszę…

Odpowiedz

Pjaj Maj 17, 2011 o 12:08

Właśnie wczoraj miałem rozprawę w takiej sprawie 🙂 Domagałem się 10 lat – postanowienie w czwartek.
Warunek główny jest jeden – musisz być wierzycielem.
Warunek drugi to szereg naruszeń prawa upadłościowego po stronie uczestnika, w tym podstawowe naruszenie czyli brak wniosku o ogłoszenie upadłości w odpowiednim czasie.
Warunek trzeci – zachowanie terminu.
Skutki są bardzo rozległe – nie tylko działalność gospodarcza, ale też zasiadanie we władzach podmiotów gospodarczych czy nawet bycie ich pełnomocnikiem (choć tu akurat jasności nie ma czy chodzi o jakiegokolwiek pełnomocnika czy tylko prokurenta).

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 17, 2011 o 18:05

10 lat to mała szansa, pewnie będzie z pięć. Mi jednak nie chodzi w tych postępowaniach o zakaz tylko o zapłatę…

Odpowiedz

Pjaj Maj 17, 2011 o 19:59

No cóż, w sprawach, w których uczestniczyłem zakazy na poziomie 7-8 lat nie są wyjątkiem. A co do zapłaty – niekiedy nawet takie postępowanie nie skłania dłużnika do zapłaty, więc pozostaje tylko satysfakcja z wyeliminowania z obrotu osoby niebezpiecznej dla kontrahentów.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 17, 2011 o 20:05

Tak, mi się zdarzało i 10 lat, ale z tym wyeliminowaniem to bym nie przesadzał…

Odpowiedz

Pjaj Maj 17, 2011 o 20:15

Oczywiście, że jak się uprze to będzie prowadził na kogoś innego. Wówczas wiele zależy od determinacji wierzycieli, czy będzie chciało się im udowadniać, że delikwent narusza zakaz sądowy. Swoją drogą fakt, że w KRS i w ewidencji nikt nie sprawdza, czy wobec danej osoby orzeczono zakaz najlepiej pokazuje, jak kiepsko w naszym kraju działa system egzekwowania prawa.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 17, 2011 o 20:22

Bo trudno takie informacje od ręki weryfikować. W wystarczyłby udostępnić możliwość sprawdzenia po numerze PESEL np. poprzez stronę Ministerstwa Sprawiedliwości.

Odpowiedz

Pjaj Maj 17, 2011 o 20:33

Nie twierdzę, że to wina KRS – uważam tylko, że system powinien być tak sformułowany, żeby wychwytywał choćby na etapie wpisu rejestru, tak jak czyni to w przypadku nieprawidłowego numeru PESEL.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 17, 2011 o 21:20

Hm, ja uważam, że odpis prawomocnego postanowienia o zakazie prowadzenia działalności sąd upadłościowy z urzędu przesyła do
Krajowego Rejestru Sądowego. A KRS z urzędu uwzględnia postanowienie wydane w sprawie o zakaz działalności. Taka jest przynajmniej praktyka, którą znam… No i oczywiście teoria.

Odpowiedz

Pjaj Maj 20, 2011 o 15:33

Już po orzeczeniu – dostał 6 lat, pewnie będzie apelacja…

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 20, 2011 o 17:44

Statystycznie Sąd Okręgowy obniża zakaz o około 2 lat.

Odpowiedz

Pjaj Maj 20, 2011 o 18:33

Co sąd to obyczaj, moje doświadczenia pokazują, że kary raczej pozostają bez zmian.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 20, 2011 o 19:21

Jaki okręg? Proszę poinformować o wyniku apelacji (jeżeli będzie).

Odpowiedz

Pjaj Maj 21, 2011 o 05:57

Generalnie Poznań, ale akurat tutaj sprawa była w Koninie.

Odpowiedz

Krzysztof Maj 24, 2012 o 22:21

Witam,
zakaz działalności może pomóc w moich sprawach. Mam jednak pytanie czy dotyczy to tylko postępowania upadłościowego? Czy też skoro upadłym może być również osoba fizyczna właściwie można go zastosować w każdej sytuacji. Bo tak naprawdę każda osoba fizyczna czy też spółka kapitałowa może być podmiotem takiego postępowania?
Inna sprawa kiedy skierować wniosek do sądu? Mam taką spółkę akcyjną która jest w trakcie postępowania egzekucyjnego, wszyscy wierzyciele zapisali się do komornika i czekają na sprzedaż dużej nieruchomości ( w mojej ocenie nie realne) tymczasem dłużnika przerejestrował Spółki do wirtualnego biura, a prowadzi działalność pod innym szyldem. Zastanawiam się więc czy nie wystąpić o zakaz prowadzenia działalności w stosunku do członków Zarządu. Nie mam wiedzy w tym temacie proszę o pomoc.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 25, 2012 o 13:37

@Krzysztof, zakaz może dotyczyć każdego przedsiębiorcy, w tym i jednoosobowego.
Jednak wniosek musi być przemyślany, bo można sobie zaszkodzić np. w kontekście 299 ksh.

Odpowiedz

Krzysztof Maj 25, 2012 o 21:40

Karol,
rozwiń proszę wypowiedź. W jakim kontekście można sobie zaszkodzić?
Drugie moje pytanie, w kontekście 299 ksh jakie różnice pomiędzy SA a Sp. z o.o.
Z góry dziękuje za odpowiedź
KM

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 26, 2012 o 09:54

@Krzysztof, 299 dotyczy sp. z o.o., w ksh nie na odpowiednika dla SA. A zaszkodzić można sobie wykazywaniem przesłanek złej sytuacji finansowej, co może doprowadzić do rozpoczęcia biegu terminu przedawnienia z art. 299 ksh

Odpowiedz

Kaja Październik 25, 2012 o 10:57

Uzyskałam zakaz w stosunku do prezesa zarządu dłużnej mi spółki. Teraz mam pytanie jak mam wyegzekwować koszty tego postępowania. Został mi przyznany w postanowieniu zwrot. Czy muszę mieć jakąś kaluzule wykonalności żeby iść z tym do komornika?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Październik 25, 2012 o 11:06

@Kaja, gratuluję 🙂 Tak, należy wystąpić o klauzulę wykonalności i potem do komornika.

Odpowiedz

Michu Marzec 14, 2013 o 22:34

Mam pytanie odnośnie wniosku o zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.

Czy najpierw skierować wezwanie do zapłaty, w którym poinformujemy dłużnika, że jeżeli nie zapłaci to złożymy taki wniosek.

Rozumiem, że we wniosku trzeba wskazać, że dłużnik jest nam winny jakąś kwotę i nie możemy jej odzyskać. W związku z czym dłużnik powinien był złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości, a że tego nie zrobił to ponosi winę.

Czy trzeba wskazać okres na jaki osoba ma być pozbawiona możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, czy sąd z urzędu o tym decyduje.

Czy mógłbym prosić jakiś wzór takiego wniosku?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 15, 2013 o 16:41

@Michu, temat tego wniosku jest opisany na blogu dość dokładnie. Można wezwać z zagrożeniem, to czasami robi wrażenie. Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej w tej sprawie o zakaz czy w egzekucji tego długu, zapraszam do skorzystania z naszej oferty – szczegóły w zakładce Usługi.

Odpowiedz

Krzysztof Kwiecień 4, 2013 o 22:18

Czy jest możliwe uzyskanie zakazu prowadzenia działalności dla członków zarządu spółki z o.o. na którą mam nakaz zapłaty z 31.03.2003 roku na podstawie którego była prowadzona nieskuteczna egzekucja zakończona umorzeniem 31.12.2013 roku z powodu zaprzestania działalności spółki, która nie pozostawiła żadnego majątku?
Czy jest możliwe jeszcze teraz wywarcie jakiejś innej presji na byłych członków zarządu?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Kwiecień 5, 2013 o 08:35

@Krzysztof, trudno powiedzieć, kiedy wystąpiły przesłanki upadłości. Samo umorzenie egzekucji nie wyjaśnia wszystkiego. Ale zawsze możesz złożyć wniosek o upadłość, a wtedy termin na zakaz odżywa. A co do presji to jest kilka opcji, czytaj mój blog!

Odpowiedz

Ewelina Maj 13, 2015 o 08:08

Witam,

proszę powiedzieć czy do złożenia wniosku o zakaz prowadzenia działalności konieczna jest bezskuteczna egzekucja?? Czy w trakcie egzekucji można złożyć taki wniosek?
Pozdrawiam

Odpowiedz

Michał Maj 13, 2015 o 09:05

Ewelina, bezskuteczna egzekucja nie jest warunkiem koniecznym, acz często to przydatny argument, wskazujący na to, że wniosek o ogłoszenie upadłości powinien zostać zgłoszony.

Odpowiedz

Ewelina Maj 13, 2015 o 10:12

Ok, dziękuję za odp.!

Odpowiedz

Michał Maj 20, 2016 o 14:14

Zakaz działalności może pomóc jeszcze w jednej kwestii. W tym postępowaniu sąd orzekając zakaz przesądza winę reprezentantów dłużnika np. w niezłożeniu wniosku. Potem takie orzeczenie z przesądzoną kwestią winy może być pomocne przy odszkodowaniu od reprezentantów spółki na podstawie 21 ust. 3 prawa upadłościowego ? – próbował ktoś z was tej drogi ? jakie były skutki ?

Odpowiedz

Magda Listopad 13, 2017 o 00:47

Witam serdecznie. Proszę o poradę, czy mogę wnieść o zakaz prow.dział.gosp przez prezesa spółki w przypadku, gdy nie mam dokumentu od komornika, że egzekucja przeciwko spółce z o.o. stała się bezskuteczna, ponieważ w trakcie sprawy sądowej spółka ogłosiła upadłość, więc po uzyskaniu prawomocnego wyroku zgłosiłam wierzytelność do masy upadłości, natomiast zostałam zaspokojona tylko w 9%. – mogę zatem wykazać, że egzekucja z majątku spółki była bezskuteczna. Czy jestem wierzycielem prezesa zarządu na podstawie art. 373 prawa upadłościowego? Nie pozywałam jeszcze prezesa na podstawie 299 ksh.

Z góry dziękuję za odpowiedź.
Magda

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Listopad 13, 2017 o 09:12

Magda, możesz złożyć taki wniosek, ale diabeł tkwi w szczegółach.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 28, 2011 o 21:00

Dłużnicy są wszędzie 8) Zapraszam do lektury!

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Publikując komentarz przekazujesz Kancelarii swoje dane osobowe, w tym imię i nazwisko, pseudonim, numer IP, swój adres e-mail i ewentualnie adres strony internetowej. Podanie tych danych jest dobrowolne, ale bez ich przekazania nie będę mógł odpowiedzieć na Twój komentarz. Widoczny na stronie będzie wyłącznie podpis, data opublikowania komentarza oraz ewentualnie adres podanej przez Ciebie witryny internetowej. Administratorem Twoich danych osobowych stanie się Sienkiewicz i Zamroch Radcowie prawni sp.p. (ul. Warszawska 4/3, 87-100 Toruń). Twoje dane osobowe będą przez nas przetwarzane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na komentarz. Szanujemy Twoją prywatność - dane nie będą przekazywane do innych podmiotów, za wyjątkiem podmiotu obsługującego niniejszy formularz oraz naszą pocztę e-mail. Dane będziemy przechowywać przez okres publikacji komentarza – po tym okresie zostaną usunięte. W każdym czasie możesz się również zwrócić do Kancelarii z żądaniem sprostowania, usunięcia swoich danych, wniesienia sprzeciwu, przeniesienia do innego podmiotu lub ograniczenia ich przetwarzania – wystarczy, że napiszesz wiadomość na adres: radcowie@radcowie.biz. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b rozporządzenia ogólnego o przetwarzaniu danych osobowych (RODO). Jeżeli według Ciebie Twoje dane są przetwarzane nieprawidłowo, masz prawo złożenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

{ 1 trackback }

Poprzedni wpis:

Następny wpis: