Doręczenia elektroniczne – jeszcze więcej od 8 września!

Zmiany, zmiany, zmiany… Już za kilka dni, 8 września 2016 r., w życie wchodzą istotne zmiany w kodeksie postępowania cywilnego. Wspominałem już o nadchodzącym Rejestrze Spadkowym. Ale nowości jest dużo więcej. Zwłaszcza jeżeli chodzi o postępowanie cywilne.

Największa zmiana w zakresie postępowania przed sądami dotyczy wprowadzenia do użytku systemu teleinformatycznego. W ramach takiego systemu będzie możliwe wnoszenie pism procesowych oraz doręczanie pism sądowych uczestnikom postępowania drogą elektroniczną. To już jest w e-sądzie, a będzie w każdym postępowaniu.

System teleinformatyczny będzie rozwiązaniem fakultatywnym, ale wiążącym. Co to znaczy? Pisma będzie można składać drogą elektroniczną lub tradycyjną (poczta, biuro podawcze), ale jeżeli już dokonasz wyboru wnoszenia pism przez system teleinformatyczny, to dalsze pisma będziesz mógł składać wyłącznie za pomocą tego sytemu. Co więcej – po wyborze drogi elektronicznej wszelkie pisma złożone w inny sposób nie wywołają żadnych skutków prawnych.

Oczywiście pisma kierowane do sądu (zwłaszcza pozwy) zawierają szereg załączników. W przypadku pisma wniesionego za pomocą systemu teleinformatycznego wymagane więc będzie dołączenie poświadczonych elektronicznie odpisów tych załączników. Takie elektroniczne poświadczenie będzie proste, ale tylko wtedy, gdy strona będzie reprezentowana przez zawodowego pełnomocnika – wtedy bowiem poświadczenie będzie następowało automatycznie z chwilą wprowadzenia dokumentu do systemu.

Jeżeli jednak strona działa na własną rękę – wtedy, aby uzyskać elektroniczne poświadczenie, będzie musiała udać się do notariusza. Notariusz opatrzy elektroniczne poświadczenie zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Na koniec jeszcze kwestia techniczna – co zrobić kiedy wybierzemy wnoszenie pism procesowych drogą elektroniczną, a nastąpi awaria systemu i nie będziemy mogli takiego pisma złożyć (wg prawa Murphy’ego zapewne w dniu kiedy będzie upływał termin)? Niestety – złożenie pisma w placówce pocztowej nie wchodzi w grę, ponieważ takie pismo nie wywoła skutków prawnych (zgodnie z nowym art. 125 § 21 KPC). Zamiast tego ustawodawca przewidział rozwiązanie w postaci złożenia (drogą elektroniczną oczywiście) wniosku o przywrócenie terminu, ponieważ uchybienie terminowi nastąpiło bez winy strony.

Taki wniosek o przywrócenie terminu będzie więc można złożyć w ciągu tygodnia od dnia, kiedy system znowu będzie działał, wraz z pismem, które mieliśmy wprowadzić do systemu.

Czy wnoszenie pism drogą elektroniczną oznaczać będzie szybsze postępowanie? Oby. Takie jest przynajmniej założenie zmian. Jak to wyjdzie w praktyce – czas pokaże. Na razie będę obserwował jak to działa i na pewno coś „na próbę” złoże wg tych nowych zasad.  Dam znać!

 

20160405_092849(1)

Karol Sienkiewicz

Od prawie 20 lat z pasją pomagam przedsiębiorcom w poruszaniu się po zawiłych przepisach prawa i korytarzach sądowych. Działam skutecznie i sprawnie.

Podobne artykuły
Uznanie niewłaściwe długu
Zajęcie nadpłaty podatku
Roszczenia wobec upadłego

Komentarz do tego wpisu post

  1. Ja też poczekam. Nie rozumiem, dlaczego forma papierowa i elektroniczna pisma nie może być równorzędna, tj. wymienna? Póki co wybór formy elektronicznej wydaje mi się po prostu ryzykowny.

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Agnieszko, sądzę, że chodzi o to, by nie było zbyt dużego bałaganu – papier, email, papier, etc… Przynajmniej teoretycznie.

  2. Zmiana bardzo fajna, od dawna oczekiwana i po prostu taka… przystająca do naszych czasów. W dobie, w której większość korespondencji to korespondencja mailowa, długotrwała korespondencja tradycyjna powinna odejść do lamusa. Z wyjątkiem kartek pocztowych, bo to bardzo miły zwyczaj 🙂

    Teoretycznie dzięki tej zmianie tempo postępowań może naprawdę znacząco wzrosnąć. Ale widzę też pewną znaczącą przeszkodę – konieczność notarialnego poświadczania załączników z pewnością skutecznie odstraszy od nowej formy wszystkich tych, którzy obywają się bez pełnomocników.

    Co do obserwowania, co czas pokaże – najpierw nowa forma musi zacząć gdzieś realnie funkcjonować. Nie tylko w treści aktu prawnego. A na wdrożenie systemu sądy mają bodajże 3 lata… Więc ciekawe, kiedy będziemy mogli zacząć „obserwowanie zmian” 🙂

    • Karol Sienkiewicz pisze:

      Krzysztof, jestem pewien, że to będzie szybciej niż 3 lata. W Sądach są ludzie którym na tym zależy i naprawdę znają się na swojej pracy!

  3. Bogdan pisze:

    wiążącym przed danym sądem czy ogólnie? Czy pozew złożony do sądu w A. w formie elektronicznej spowoduje, że do sądu w B. też będę musiał złożyć w formie elektronicznej czy tam będę mógł wysłać wersję papierową?

  4. Ewelina pisze:

    Nawet Sądy idą z postępem. Powinno być szybciej ale w praktyce się okaże.

  5. Marta pisze:

    A co konkretnie, tak dla laika nieprawniczego, oznacza ten system teleinformatyczny? Czy to znaczy, że e-mail wystarczy?

  6. Jakub pisze:

    Dzień dobry, minęły już dwa lata od wejścia w życie znowelizowanych przepisów, sądom pozostał już tylko rok na stworzenie warunków technicznych do wnoszenia pism procesowych drogą elektroniczną, czy wie Pan może, ile oraz jakie sądy są już na to gotowe? Może wie Pan gdzie, poza stronami internetowymi poszczególnych sądów w Polsce, można znaleźć jakieś zestawienie, listę takich sądów? Byłoby dobrze zacząć „sprawdzać” system, wszędzie tam, gdzie jest to już możliwe, jeszcze przed datą końcową,
    z poważaniem
    Jakub

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *