Wniosek o wyjawienie majątku

Każdy z Was w toku egzekucji otrzymał od komornika co najmniej raz pismo zatytułowane „Wysłuchanie wierzyciela przez umorzeniem postępowania egzekucyjnego w trybie 827 kpc”. Wiecie zatem, że  dwa tygodnie później komornik umarza postępowanie z uwagi na bezskuteczność egzekucji. Co zatem zrobić po otrzymaniu takiego „wysłuchania”?

Jedną z możliwości, jaką daje Ci procedura cywilna jest wystąpienie z wnioskiem o wyjawienie majątku (art. 913-920 (1) kpc). Dzięki tej procedurze masz (przynajmniej teoretycznie) możliwość poznania innych składników majątku i skierowania do nich egzekucji.

Art. 913.  § 1 kpc. Jeżeli zajęty w egzekucji majątek dłużnika nie rokuje zaspokojenia egzekwowanych należności lub jeżeli wierzyciel wykaże, że na skutek prowadzonej egzekucji nie uzyskał w pełni zaspokojenia swej należności, może on żądać zobowiązania dłużnika do złożenia wykazu majątku z wymienieniem rzeczy i miejsca, gdzie się znajdują, przypadających mu wierzytelności i innych praw majątkowych oraz do złożenia przyrzeczenia według roty: „Świadomy znaczenia mych słów i odpowiedzialności przed prawem zapewniam, że złożony przeze mnie wykaz majątku jest prawdziwy i zupełny.

Przepis ten dotyczy sytuacji, gdy przeciwko dłużnikowi została już wszczęta egzekucja i lub gdy została już zakończona bez pełnego sukcesu. Możecie także żądać wyjawienia majątku przed wszczęciem egzekucji (ale o tym innym razem).

Wynikające z tego przepisu przesłanki dopuszczalności wyjawienia majątku są następujące:

a)      majątek dłużnika zajęty w toku egzekucji nie rokuje zaspokojenia dochodzonych należności;

b)      na skutek prowadzonej egzekucji nie nastąpiło pełne zaspokojenie należności (czyli wystąpił stan bezskuteczności egzekucji).

Każda z tych przesłanek stanowi samodzielną podstawę wniosku o wyjawienie majątku.

Żeby stwierdzić, że są słabe rokowania w zakresie egzekucji komornik musi na Wasz wniosek dokonać odpowiednich zajęć (ruchomości, wynagrodzenia za pracę, wierzytelności z rachunku bankowego czy wierzytelności), które jednak nie spowodują realnych możliwości zaspokojenia Twojej wierzytelności. Pamiętaj, że przed dokonaniem zajęcia wniosku nie możesz składać. Podstawą do wykazania braku rokowań co do skuteczności egzekucji będzie przede wszystkim owo „Wysłuchanie wierzyciela”. Ale nie zawsze musisz czekać tak długo. Możesz bowiem wystąpić do komornika z żądaniem udzielenia informacji o stanie sprawy.

Wniosek o wyjawienie majątku składasz w sądzie właściwości ogólnej dłużnika – w sądzie rejonowym, w obszarze właściwości którego dłużnik ma miejsce zamieszkania lub siedzibę. Raczej nie składaj tego wniosku komornikowi, bowiem musi on przekazać go do Sądu, co wydłuży postępowanie.

Wniosek wszczynający postępowanie o wyjawienie majątku musi zawierać w swojej treści żądanie nakazania dłużnikowi złożenia wykazu majątku i przyrzeczenia.

„Wniosek o nakazanie wyjawienia majątku i złożenie przyrzeczenia” (taki powinien być tytuł)  musi oczywiście spełniać warunki każdego pisma procesowego, jak również warunki przewidziane tylko dla tego wniosku. We wniosku należy zatem wskazać komornika prowadzącego egzekucję oraz sygnaturę jego akt oraz opisać okoliczności uzasadniające wniosek. Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć z odpisem oraz uiścić opłatę sądową w wysokości 40 zł.

Najważniejsze przy tym wniosku są dokumenty, jakie trzeba do niego załączyć. Pamiętaj  zatem, że musi to być odpis protokołu zajęcia lub inne dokumenty uzasadniające obowiązek wyjawienia. Brak tytułu wykonawczego (który przecież znajduje się w aktach komornika) nie stanowi przeszkody rozpoznania wniosku. Odpisu protokołu zajęcia nie budzi wątpliwości. Tymi innymi dokumentami będą: „wysłuchanie przed umorzeniem”, zaświadczenie wykazujące, że na skutek prowadzonej egzekucji nie nastąpiło pełne zaspokojenie wierzytelności oraz oczywiście postanowienie komornika o umorzeniu postępowania egzekucyjnego z powodu bezskuteczności lub częściowej bezskuteczności. Jeżeli nie wykażesz przy pomocy tych dokumentów zasadności swojego wniosku, sąd oddali Twój wniosek.

Uwaga: niektóre sądy żądają składania pism uzasadniających wniosek w oryginałach, twierdząc, że jest to szczególny rodzaj postępowania egzekucyjnego, opartego zawsze o oryginały dokumentów.

Jeżeli Sąd przychyli się do wniosku zobowiąże dłużnika do złożenia przyrzeczenia i wykazu majątku. Sam wykaz to kilkustronicowy formularz, w którym dłużnik musi opisać stan posiadania. Żeby to zrobić dłużnik musi się stawić na posiedzenie w sądzie. A co, jeżeli dłużnik nie będzie współpracował?

Art. 916 kpc. Jeżeli dłużnik bez usprawiedliwionej przyczyny nie stawi się do sądu w celu złożenia wykazu lub przyrzeczenia albo stawiwszy się wykazu nie złoży lub odmówi odpowiedzi na zadane mu pytanie albo odmówi złożenia przyrzeczenia, sąd może skazać go na grzywnę lub nakazać przymusowe doprowadzenie oraz może zastosować areszt nieprzekraczający miesiąca, z uwzględnieniem art. 276 § 2. O skutkach tych dłużnik powinien być pouczony w wezwaniu na posiedzenie.

Oznacza to, że w niektórych przypadkach oporni dłużnicy mogą być doprowadzeni przez policję lub nawet trafić do aresztu za swoje długi. To jeden z nielicznych przypadków „więzienia za długi”. Oczywiście, wierzyciel musi najpierw opłacić zaliczkę na koszty tego aresztu, co powoduje, że faktycznych aresztów nie jest wcale tak dużo.

Ważne jest także i to, że po wydaniu postanowienia o wyjawieniu majątku sąd z urzędu przesyła wniosek o wpisanie dłużnika do rejestru dłużników niewypłacalnych, prowadzonego w ramach Krajowego Rejestru Sądowego. O takiej ewentualności warto informować dłużnika już w pierwszych wezwaniach do zapłaty.

 

{ 172 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Lech Maj 21, 2011 o 15:39

Z jakimi kosztami w formie zaliczek musi się liczyć wierzyciel, jeśli chciałby aresztować niestawiającego się dłużnika?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 21, 2011 o 16:55

Sprawdzę w poniedziałek w aktach i napiszę.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 23, 2011 o 06:45

Sprawa sprzed tygodnia: areszt na 5 dni, zaliczka 100 zł.

Odpowiedz

Lech Maj 23, 2011 o 10:45

To w sumie niewiele, ostatnio (tzn. pół roku temu) miałem dłużnika, którego policja nie była w stanie zastać w domu i kolejnym etapem byłby areszt, jednakże sędzia dał mi między wierszami do zrozumienia, że to spore koszty, i o to nie wnioskowałem. Zresztą i tak by to raczej nic nie dało, niewiele zysku jest bowiem z wyjawienia majątku „a ja rzeczywiście nic nie mam”.

Dzięki za informację o kosztach.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 23, 2011 o 10:51

Warto w takiej sytuacji jednak poczekać na postanowienie sądu o kosztach – jeżeli wierzyciel ich nie uiści to sąd nie podejmie żadnych czynności.

Dla mnie groźba aresztu jest tylko sposobem nacisku na dłużnika – jeżeli to nie zadziała, to nie za bardzo zależy mi, żeby rzeczywiście szedł „za kratki”.

Odpowiedz

Karolina Grudzień 7, 2011 o 12:19

Chciałam złożyć wniosek o wyjawienie majątku tylko w tym problem że dłużnik mieszka na drugim krańcu Polski. Czy wierzyciel musi się stawić na tym przesłuchaniu? Jeśli tak czy koszt przejazdu (w obie strony pociągiem to 350zł) można wnioskować żeby zostały zasądzone od dłużnika? Pozdrawiam

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Grudzień 7, 2011 o 12:37

@Karolina, wierzyciel nie musi się stawić, a jeżeli się zdecyduje to na własny koszt.

Odpowiedz

Karolina Grudzień 7, 2011 o 12:45

Dzięki! Więc jak nie muszę się stawić to we wniosku trzeba to zaznaczyć żeby przesłuchanie odbyło się bez wierzyciela? Czy do wniosku muszę przedstawić pytania o wyjawienie majątku czy sąd sam pyta według jakiś określonych reguł?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Grudzień 7, 2011 o 13:22

@Karolina, można zaznaczyć (ale nie trzeba). Można wskazać pytania, które ma zadać sąd. Jeżeli ich nie bezie, dłużnik otrzyma tabelkę do wypełnienia.

Odpowiedz

Łukasz Grudzień 7, 2011 o 18:12

@Karol Sienkiewicz
Interesuje mnie taka kwestia:
Co wówczas gdy podczas przesłuchania o wyjawienie majątku dłużnik zasłania się niepamięcią czyli odpowiedź na każde pytanie rozpoczyna „Z tego co pamiętam, ale pewien nie jestem to chyba …itd”?
( za „słabą pamięć” zarzutu z art.233 kk raczej chyba nie dostanie a już w ogóle trudno wykazać w takim przypadku umyślność a bez tego wyczerpanie znamion w/w artykułu zupełnie odpada… )

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Grudzień 7, 2011 o 18:41

@Łukasz, „z tego co pamięta” to raczej zeznaje się jako świadek. A tutaj chodzi o stan majątku. To się raczej wie, a nie pamięta. No, chyba, że milioner i nie pamięta wszystkich nieruchomości…

Odpowiedz

Łukasz Grudzień 7, 2011 o 19:38

@Karol Sienkiewicz
No ale jeżeli ktoś po prostu „idzie w zaparte” i twierdzi, że nie pamięta ile w którym banku ma na koncie to teoretycznie chociaż sąd wiary temu nie da to ukarać za to go przecież nie może :)
Są też osoby co np. mają zaniki pamięci jako objaw chorobowy a nie są ubezwłasnowolnione-czy taka osoba ma jakikolwiek obowiązek przedstawiać dowody przed sądem, że rzeczywiście może czegoś nie pamiętać-wydaje się, że chyba nie…?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Grudzień 7, 2011 o 19:42

@Karolina, jak idzie w zaparte to tym wnioskiem go nie zmusisz do wylewności. I sąd za to go nie ukarze. Ale sąd odroczy na jakiś czas posiedzenie, żeby dłużnik poszedł do domu i sobie przypomniał. Albo do mu formularz do wypełnienia w domu i przyniesienia na następne posiedzenie sądu.

Odpowiedz

Kacper Grudzień 7, 2011 o 22:24

Witam; Super blog!

Mam taki problem chcę złożyć w sądzie wniosek o wyjawienie majątku od dłużniczki – komornik stwierdziła bezskuteczną egzekucję w roku 2009.

Komornik też napisał „zobowiązana nie mieszka pod w/w adresem od pół roku – adres miałem z umowy z roku 2009 z dowodu zameldowania – wyrok posiadam zaoczny na ten adres.
Więc teraz prawie 2012r obawiam się że sąd oddali wniosek przez to. Więc gdzie dowiedzieć się teraz gdzie mieszka ta osoba?
Pozdrawiam Serdecznie

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Grudzień 8, 2011 o 09:20

@Kacper, dziękuję za miłe słowa ;)

Sąd nie oddal wniosku z powodu wadliwego adresu, tylko wezwie Cię do jego wskazania. A z wezwaniem możesz zwrócić się do MSWiA o wskazanie adresu.

Odpowiedz

Kacper Grudzień 8, 2011 o 11:37

A jak MSWiA dostarcza mi ten sam adres zameldowania co komornik stwierdził że tam ta osoba nie mieszka?

A jak mieszka w innym mieście bez zameldowania, a co gorsza wyjechała za granica – co wtedy z takim wnioskiem zrobi sąd?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Grudzień 8, 2011 o 11:41

@Kacper, to zależ od tego, co listonosz napisze. Jeżeli „nie podjęto w terminie” to sąd może zarządzić ponowne doręczenie, potem grzywnę i areszt (na Twój koszt). Jeżeli nie mieszka w kraju, to zawiesi postępowanie…

Odpowiedz

Lech | blog o wekslach Grudzień 8, 2011 o 11:47

@up: kuratora dla doręczeń można ustanowić, jeśli oczywiście jest sens, tzn. jeśli mamy jakiś majątek upatrzony do egzekucji.

Bo jeśli dłużnika fizycznie nie ma, to zapewne i żadnego majątku nie ma…

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Grudzień 8, 2011 o 11:59

@Lechu, ale po co ten kurator w wyjawieniu majątku? Chyba tylko po to, żeby dłużnika wpisać do RDN…

Odpowiedz

Lech | blog o wekslach Grudzień 8, 2011 o 12:09

@Karol: racja, niedokładnie doczytałem dyskusję i myślałem, że chodzi o postępowanie egzekucyjne.

Odpowiedz

Krzysztof Marzec 15, 2012 o 12:25

Dzień Dobry. Dzisiaj miałem się stawić w Sądze w sprawie o wyjawienie majatku. Pozwał mnie mój wierzyciel. Było to już drugie wezwanie. Na pierwsze się nie stawiłem bo z uwagi na silne mrozy nie mogłem dojechać. Ale zadzwoniłem do Sądu i powiedziałem o tym. Dzisiaj wyjechałem na to drugie wezwanie ale pociąg odwołano a nastepnym bym nie zdążył. Zadzwoniłem więc do Sądu i owiedziałem jak sie stało. Pani powiedziała że zapisze i poda Sędziemu ale co On zadecyduje to nie wiadomo. Co z tego może byc ?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 15, 2012 o 12:37

@Krzysztof, to jest blog dla wierzycieli 8) A grozi Ci nawet areszt.

Odpowiedz

Krzysztof Marzec 15, 2012 o 13:14

A tak przy okazji, dochodzeniami wierzytelności ale od Skarbu Państwa też się Pan zajmuje ? Mam duża sprawę ! Pozdrawiam

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 15, 2012 o 13:29

@Krzysztof, to proszę napisać na adres ze strony Kancelarii.

Odpowiedz

Honorata Marzec 21, 2012 o 20:07

Dobry wieczór,czy ten areszt dla opornego dłużnika jest najpierw poprzedzony za pośrednictwem sądu zgodą i wnioskiem wierzyciela?
Pytam,ponieważ z informacji wynika,że koszty aresztu pokrywa wierzyciel?
pozdrawiam

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 21, 2012 o 21:24

@Honorata, areszt to konsekwencja lekceważenia sądu w tym postępowaniu. Następuje na wniosek wierzyciela i na jego koszt (dłużnik musi zapłacić, o ile ma pieniądze).

Odpowiedz

Elżbieta Kwiecień 13, 2012 o 13:24

Witam.Mam dłuzniczkę która jest winna od 10lat sporą kwotę pieniędzy komornik nie jest w stanie wyegzekwować nic poniewaz nic nie ma {a żyję w b.dobrych warunkach) wszystko jest zapisane na męża.Teraz złożyłam wniosek do sadu o ujawnienie majątku.Co mi to da?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Kwiecień 13, 2012 o 16:29

@Elżbieta, przed złożeniem wniosku należy wezwać dłużniczkę do zapłaty pod rygorem wyjawienia majątku wskazując na konsekwencje w postaci wpisu do KRS RDN. A jeżeli mimo to nie zapłaci to niewiele się zrobi.

Odpowiedz

Adam Listopad 20, 2012 o 11:44

Witam,
mój problem polega na tym, że:
Komornik umarza postępowanie (art 827 kpc)gdyż dłużnik nic nie posiada (tak ustalił komornik, a ja nie wiem gdzie jeszcze ma szukać). Natomiast wiem od rodziców dłużnika, że pracuje za granicą w Niemczech „u teścia” (co również ustalił komornik w oświadczeniu matki dłużnika). Problem tkwi w tym, że dłużnik nie ma żony (oficjalnie), żyje z konkubiną i ma z nią dziecko. Pracuje u jej rodziców w Niemczech lecz ja nie znam adresu (danych), a konkubina zeznała, że nie zna tej osoby (dłużnika). Co dalej mam począć? Mam jakieś szanse odzyskać pieniążki (dość pokaźna kwota. Czy mogę złożyć wniosek o wyjawienie majątku ? słyszałem też o europejskim nakazie zapłaty…

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Listopad 20, 2012 o 11:47

@Adam, należ skierować egzekucję do Niemiec. W tym celu należy uzyskać zaświadczenie europejskiego tytułu wykonawczego. Wyjawienie majątku nic nie da, bo sąd nie doręczy wezwania na rozprawę i zawiesi postępowanie.

Odpowiedz

Adam Listopad 20, 2012 o 12:23

Dziękuję za szybką odpowiedź.
Wracając do sprawy, ja nie mam pewności w 100%, że oświadczenie matki dłużnika przed komornikiem jest prawdziwe. Jednym zdaniem nie wiem czy to wszystko prawda – ta praca w Niemczech.
Z dokumentów jakie mam od komornika wynika:
cyt: „obecna podczas czynności terenowych matka dłużnika dodaje, że dłużnik przebywa poza granicami kraju – w Niemczech. Dłużnik pomimo zameldowania pod w/w adresem nie mieszka”. To wszystko co wiadomo w tej sprawie, nieoficjalnie zaś wiem, że pracuje u „teścia”. Nim doszło do takiej sytuacji w luźnej rozmowie obecny dłużnik wyznał, że wyjedzie pracować za granicę (do Niemiec), będzie mieszkał z „żoną” w blokach, a warsztat – wszystko zostawi/pozamyka…

Mam jeszcze pytanie odnośnie przekazania mi całej tej sprawy tzn. wierzycielem jest mój tata i to na niego jest wydany nakaz zapłaty, a mnie uczynił pełnomocnikiem. Czy ja mogę stać się wierzycielem zamiast tata ? Jak tego dokonać jeśli to możliwe ?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Listopad 20, 2012 o 12:32

@Adam, możesz stać się wierzycielem – wystarczy przelew wierzytelności i klauzula an Ciebie. Wysłałem Ci email na priva, zobacz w spamie.

Odpowiedz

Kasia Listopad 21, 2012 o 11:13

Witam,
-mój problem polega na tym, że:
Sąd Rejonowy wydał nakaz zapłaty, który się uprawomocnił.
Wierzyciel udał się do komornika, który wyegzekwował 3/4 długu.
W chwili informacji od komornika o zajęciu złożyłam do sądu wniosek o przywrócenie terminu rozprawy oraz sprzeciw – sad przywrócił termin rozprawy i uznał sprzeciw.
W tym czasie komornik na mój wniosek zamknął sprawę (nakaz stracił w całości moc) lecz część pieniędzy międzyczasie została już przekazana wierzycielowi.
Sprawa dotarła do sądu okręgowego.
Sąd Okręgowy odrzucił apelację (dodając koszty apelacji 300zł).
Wierzyciel ponownie udał się do INNEGO już komornika z prawomocnym nakazem zapłaty takim jak na początku, podając we wniosku kwotę zasądzoną w całości do wyegzekwowania + wszystkie koszty wraz z odsetkami (na nowo). NIE MÓWIĄC KOMORNIKOWI (NIE PISZĄC WE WNIOSKU), ŻE TEN KOMORNIK WCZEŚNIEJ WYEGZEKWOWAŁ JUŻ PRAWIE CAŁY DŁUG, DO SPŁATY ZOSTAŁO TYLKO CZĘŚĆ DŁUGU – WIERZYCIEL ZATAIŁ TĄ INFORMACJĘ PRZED NIM.
Z mojej wiedzy wynika, iż komornik zwrócił tytuł wykonawczy wierzycielowi (oczywiste) oraz pismo „dodatkowe” – rozliczenie, w którym ujął kwotę mi już zabraną. Rozliczył się.
Wierzyciel natomiast nie powiedział/poinformował swojego radcę prawnego, że część jest spłacona. Radca sporządził nowy wniosek tak jakby pierwsze zajęcie nie miało miejsca dodatkowo nie uwzględnił „nowych” kosztów postępowania (300zł), które powstały przed sądem okręgowym. Wskazał koszty wszystkie powstałe po wydaniu nakazu zapłaty przez sąd I instancji – dziwne ale tak wynika z wniosku wierzyciela jaki posiadam.
Dodam do tego jeszcze, że ja również posiadam prawomocny wyrok (nakaz zapł.), który już oddałam do komornika. I teraz ta kobieta jest mi winna też pieniążki, kwota jest większa i pokrywa w całości dług jaki został do spłacenia. Jeżeli ona powie komornikowi, który ją wezwie w mojej sprawie, że ma potrącić mi dług cały jaki rzekomo mam u niej do spłacenia, to nie będzie to uczciwe.
Raz ta kobieta już wyłudziła pieniądze ode mnie, nie umiałam się obronić pomimo dowodów i dzięki temu ma nakaz zapłaty, o którym mowa. A teraz robi to ponownie i też niby zgodnie z prawem…
Czy można połączyć te sprawy „wyłudzenia” ze sobą (przywrócić pierwszą) skoro tak robi.
Co zrobić w tej sytuacji i kogo poinformować o „oszustwie”, na jaki art się powoływać ?- czy kodeks cywilny czy karny ?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Listopad 22, 2012 o 12:06

@Kasia,przypadek ciekawy ale na tym blogu staram się doradzać wierzycielom.

Odpowiedz

Sławek Listopad 23, 2012 o 19:31

Jest dłużnik. Komornik itd. Egzekucja bezskuteczna. Dłużnik niby nic nigdzie nie ma. Nie można go znaleźć itd. Wiem, że dłużnik mieszka w innym mieście ponieważ został tam zatrzymany przez Policję i będzie miał prawdopodobnie sprawę w sądzie. Pytanie czy sąd może w jakikolwiek sposób zadziałać aby uzyskać obecny adres zamieszkania od Policji lub Prokuratura bo z pewnością jest w aktach. Czy ja mogę w jakikolwiek sposób ubiegać się o jego adres powołując się na egzekucje komorniczą?

Co jeśli sąd będzie wzywał do wyjawienia majątku dłużnika a on po prostu nie odbierze listu i nie pojawi się w sądzie?

Co jeśli podczas wyjawieniu majątku powie nie prawdę? Jak mogę udowodnić że powiedział nie prawdę? Wiem że coś posiada a on o tym nie wspomni jak można wówczas zrobić mu sprawę karną i udowodnić istnienie tego czegoś?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Listopad 23, 2012 o 21:01

@Sławek, nie możesz, ale komornik może. Albo sąd, o ile jakoś uprawdopodobnisz, że jest taka sprawa.
A na rozprawie dokładnie go wypytaj. Jak skłamie to zawiadom prokuraturę. Ale miej dowody, że kłamie.

Odpowiedz

Kasia Styczeń 23, 2013 o 00:07

Witam!
Szukam sposobu, aby zmusic dluznika o podanie faktycznego adresu zamieszkania? Czy ktos zna sposoby? Zameldowal sie u matki na wsi, a mieszka z partnerka i ich dzieckiem w mieszkaniu, na ktore ona wziela kredyt:( Jest dluzny 17 tys alimentow, bo wykazuje najnizsza krajowa:( a zarabia gdzies 3 tys… A mnie i dziecku nie starcza zmojej renty i alimentow na podstawowe rzeczy:( Moze ktos sie ulituje i pomoze?Pozdrawiam! Kasia

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Styczeń 23, 2013 o 12:54

@Kasia, przez policję, przecież uchylanie się od alimentów to przestępstwo.

Odpowiedz

tdp Styczeń 30, 2013 o 13:40

Witam!
Moja sprawa jest podobna, jak pisał powyżej Adam. Mam dwu solidarnych dłużników, sprawa trwa już kilka lat, egzekucje są bezskuteczne. Przynajmniej jeden z dłuzników również pracuje w Niemczech, według zeznań jego rodziców. Nie można nijak ustalić jego adresu zagranicznego,a Europejskiego Tytułu Egzekucyjnego nie otrzymam, sprawa odbyła się przed teminem, od kidy można go uzyskiwać. Co teraz można poczynić?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Styczeń 30, 2013 o 20:33

@tdp, czyli masz prawomocność ale nic z tym nie zrobisz w Niemczech? A może próbowałeś zawiadomić prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa unikania egzekucji? Oni w postępowaniu karnym mają sposoby na poszukiwanie za granicą, ale zrób to sprytnie by nie wpadki na to, że są biurem adresowym!

Odpowiedz

honia Luty 6, 2013 o 21:57

Dobry wieczór,
Jako wieżyciel nie mogę odzyskać swojej należności od dłużnika,egzekucja grozi umorzeniem,ponieważ dłużnik nie pracuje,nie pobiera renty,emerytury,przekwaterowany do lokalu socjalnego,zadłużony alimentacyjnie,dobra materialne bez wartości handlowej.Mieszkanie w wyniku podziału majątku przypadło jego żonie,od której Sąd zasądził na rzecz dłużnika ponad 8 tyś zł spłaty z udziału płatne w ratach.Wnioskowałam do komornika,który prowadzi postępowanie o zajęcie wierzytelności z tytułu spłaty tego mieszkania,minęło 5 m-cy i komornik rozkłada ręce,ponieważ dłużnik nie odpowiada na zapytania.
Co mogę więc zrobić? Komornik zasugerował złożenie wniosku do Sądu o wyjawienie majątku,a co jeżeli żona dłużnika mimo zobowiązania zwyczajnie go nie spłaca?A jeżeli spłaca,to jak wymusić na dłużniku,aby tę zajętą wierzytelność wpłacał do komornika,do czego zresztą jest zobowiązany?
Dziękuję z góry za pomoc i pozdrawiam!

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 7, 2013 o 10:20

@honia, wyjawienie majątku to jakiś pomysł. Ale pomyśl też o przestępstwie utrudniania egzekucji. No i komornik może ukarać go grzywną, więc zwróć się do komornika by zastosował grzywnę.

Odpowiedz

honia Luty 7, 2013 o 22:50

Witam,
ale właściwie kto popełnia to przestępstwo?
z pisma od komornika o zajęciu wierzytelności dłużnika z tytułu podziału majątku wynika,że to żona utrudnia egzekucję nie dłużnik,bowiem to ona jest zobowiązana do nie realizowania spłaty zajętej wierzytelności wobec dłużnika,lecz przekazywania świadczeń pieniężnych komornikowi z chwilą zajęcia tej wierzytelności,czego nie uczyniła.Co w takiej sytuacji?

Odpowiedz

tdp Luty 8, 2013 o 10:47

@Karol Sienkiewicz, dziękuję za podpowiedź. Podobno jesden z mych dłużników jest na terenie Wielkiej Brytanii. Teraz mam zamiar złożyć wniosek o wyjawienie majątku (czekam na pismo do komornika o braku skuteczności egzekucji), a potem być może zrobię tak jak podpowiadasz. Jak można się z Tobą skontaktować za jakiś czas, jakby się na to zdecydował? Tutaj? Bo może coś byś mi jeszcze podpowiedział?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 9, 2013 o 12:10

@tdp, zapraszam na bloga albo do kancelarii. Szczegóły w zakładce „usługi”.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 9, 2013 o 12:14

@honia, ta kwestia dotyczy tego, jak zmusić trzeciodłużnika do zapłaty. Planuję wpis w tej sprawie, zaglądaj na bloga.

Odpowiedz

tdp Luty 11, 2013 o 10:45

@Karol Sienkiewicz, to już raczej na bloga, do kancelarii mam za dużo za daleko.Raz jeszcze dziękuję za podpowiedzi.

Odpowiedz

Sławek Luty 11, 2013 o 11:13

Proszę o informację o tym jak wnioskować o areszt i jakie to koszty na chwilę obecną. Dłużnik nie stawił się na rozprawę, sąd dał mu termin 7 dni na przesłanie wyjawienia majątku i też tego nie uczynił.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 11, 2013 o 11:20

@Sławek, reguluje to ten przepis:
Art. 916. § 1. Jeżeli dłużnik bez usprawiedliwionej przyczyny nie stawi się do sądu w celu złożenia wykazu lub przyrzeczenia albo stawiwszy się wykazu nie złoży lub odmówi odpowiedzi na zadane mu pytanie albo odmówi złożenia przyrzeczenia, sąd może skazać go na grzywnę lub nakazać przymusowe doprowadzenie oraz może zastosować areszt nieprzekraczający miesiąca, z uwzględnieniem art. 276 § 2. O skutkach tych dłużnik powinien być pouczony w wezwaniu na posiedzenie. W razie wykonania czynności przez dłużnika lub umorzenia postępowania grzywny niezapłacone do tego czasu ulegają umorzeniu.

Czyli wnieś o jego doprowadzenie oraz o areszt.

Odpowiedz

Sławek Luty 27, 2013 o 12:40

Jak taki wniosek musi wyglądać? Trzeba tylko napisać że wnioskuje o doprowadzenie oraz areszt czy od razu wnieść jakąś opłatę? Pisać uzasadnienie?

Odpowiedz

tdp Luty 11, 2013 o 11:41

@Karol Sienkiewicz, jeszcze takie pytanie. Czy w moim przypadku, mogę wnioskować na sprawie o wyjawienia majątku o zatrzymanie dłużników podczas próby przekraczania RP, i czy mogę złożyć wniosek o wyjawienie swych dochodów dłuzników, miejsca zamieszkania, itp. na terenie ich zamieszkania poza krajem?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 11, 2013 o 11:56

@tdp, nie można w tym postępowaniu o to wnosić, by kogoś zatrzymano na granicy. A co do dochodów to oczywiście tak, warto zadawać pytania na rozprawie

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 27, 2013 o 17:39

@Sławek, po prostu napisz że wnosisz o to, co wynika z tego przepisu, który podałem wyżej.

Odpowiedz

Sławek Marzec 1, 2013 o 00:58

Okej rozumiem, a czy ja mogę wnioskować jeśli z Sądu nie otrzymałem jeszcze żadnego pisma? 4 lutego była rozprawa na której się nie stawił, 18 lutego dzwoniłem i dowiedziałem się że go nie było i dostał tydzień na przesłanie spisu majątku, tego też nie zrobił, czy w związku z tym powinienem dostać jakieś pismo z sądu? jeśli tak to jakie i czy mają na to określony czas?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 1, 2013 o 17:47

@Sławek, sąd o niczym Cię nie powiadomi. Musisz sam wykazać aktywność i złożyć stosowny wniosek.

Odpowiedz

Paweł Loch Luty 27, 2013 o 18:47

Witam,

Mój dłużnik posiada firmę lecz wszystkie maszyny, urządzenia i samochody sprzedał. Komornik przysłał mi pismo o bezskuteczności i twierdzi, że dłużnik mógł sprzedać to wszystko było to w siepniu 2012 ponieważ nie było na tym zajęć komorniczych i mógł dobrowolnie tym dysponować.
Z wyjawieniem majątku też ciężko dłużnik nic nie posiada. Dłużnik posiada nieruchomość jednak jest ona w kredycie i komornik powiedział mi, że z nieruchomości nic nie może zrobić bo to baku.
Co jeszcze mogę nakazać komornikowi aby bardziej się zmobilizował?

Odpowiedz

lukasz Luty 28, 2013 o 11:03

Pozostaje skarga pauliańska art. 527-534 kc. ale w tej sptawie trzeba już profesjonalnego pełnomocnika.

Odpowiedz

Paweł Loch Luty 28, 2013 o 11:16

Już o tym rozmawiałem z komornikiem jeżeli sprzedał to wszystko przed egzekucją i zajęciem to miał pełne prawo do dysponowania majątkiem. Powiedział, że tu nic nie zrobimy tylko mogę mieć koszty większe.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 27, 2013 o 21:02

@Paweł Loch, niestety, żeby odpowiedzieć na to pytanie trzeba by dokonać analizy tego postępowania oraz zbadać okoliczności tych sprzedaży. Zza biurka niewiele poradzę…

Odpowiedz

Paweł Loch Luty 28, 2013 o 07:07

Panie Karolu, jakie okoliczności musiałbym sprawdzić czy mogę działać sam czy też podpowiadać komornikowi?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 28, 2013 o 19:01

@Paweł Loch, niestety nie jestem w stanie dać diagnozy na podstawie kilku zdań opisu. Ten pacjent wymaga dokładnej diagnozy :)

Odpowiedz

Mateusz Marzec 5, 2013 o 17:27

Witam serdecznie jestem tutaj pierwszy raz i mam następujący problem a mianowicie jakis cza temu były pracodawca nie wypłacał mi pensji przez jakis okres czasu wiec oddałem sprawe do sadu i wygrałem nie zapłacił mimo nakazu sądowego i po jakims czasie komornik umorzył postepowanie gdyż ehzekukcja okazała sie bezskuteczna. Byłem u radcy prawnego i ten zasugerował złożenie wniosku o wyjawienie majątku posiadam komplet komumetow i zamierzam go złozyc aczkolwiek jego dom został zlicytowany i nie mam jego adresu zamieszkania i zameldowania wiem tylko,że przebywa za granicami Państwa i nie wiem co dalej zrobic? Proszę o pomoc z góry dziekuje i pozdrawiam.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 5, 2013 o 19:42

@Mateusz, zapraszam częściej! Wniosek o wyjawienie majątku nic nie da, skoro dłużnika nie ma w Polsce – polski sąd za granicą nie działa. Rozważ raczej Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Odpowiedz

Mateusz Marzec 6, 2013 o 08:47

Panie Karolu a można troszke jaśniej?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 6, 2013 o 09:25

@Mateusz, to jest jasne. W pewnych okolicznościach pracownicy mogą zgłosić się do FGŚP po swoje pieniądze. Nie jest to łatwe, ale możliwe. Szczegóły tutaj: http://www.fgsp.gov.pl/index.php

Odpowiedz

Mateusz Marzec 7, 2013 o 16:20

Dziękuje bardzo za pomoc.PS Doskonały blog

Odpowiedz

Paweł Marzec 14, 2013 o 12:42

Witam, mam problem z egzekucją należności od dłużnika, który ukrywa się poza miejscem zamieszkania. Nie wiem gdzie przebywa. Dotychczasowa próba weryfikacji dochodów z pomocą zapytań do podmiotów typu ZUS, US, Banki itp. jest zerowy, komornik rozkłada ręcę. Pytanie co dalej?
Jak rozszerzyć odpowiedzialność prawną o współmażonka do egzekucji długu ?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 14, 2013 o 12:45

@Paweł, jeżeli się ukrywa to zostaje policja. Ale jest też ryzyko, że dłużnik nic nie ma. Zrób mu wyjawienie majątku. Szczegóły o tym wyjawieniu oraz o małżonkach są na blogu. Ale jeżeli dług jest po 2005 r. to nie poszalejesz z tą małżonką…

Odpowiedz

Dorota Kwiecień 8, 2013 o 21:21

Czy przy składaniu wniosku o wyjawienie majatku mozna wnioskowac o uczestnictwo świadka, który ma udziały w tym samym majatku i przesłuchac tę osobe.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Kwiecień 9, 2013 o 10:16

Dorota, IMHO nie, w jakim charakterze? Że dłużnik kłamie? To niech współwłaściciel złoży pisemne oświadczenie.

Odpowiedz

tdp Kwiecień 19, 2013 o 09:58

@Karol Sienkiewicz. Już wcześniej tutaj pisałem. Złożyłem wniosek o wyjawienie majątku. Dłużnicy za granicą. Sąd domaga się podania miejsca pobytu dłużników za granicą, którego oczywiście nikt z zamieszkujących wczesniej z dłużnikami nie zna :) Co teraz można zrobić?
Druga sprawa. Sąd domaga się dostarczenia odpisu wyroku z czytelną klauzulą. Wyrok jest obecnie bądź u komornika, bądź w sądzie (nie jestem pewien, bo nie ma obecnie komornika prowadzacego sprawę, i nie wiem, jakie dokumenty przeslał do sądu). Pieczęć z klauzulą od początku była niedokładnie odciśnięta, tak że nie widać było dokładnie tekstu na niej zawartej. Widoczne są tylko numer nadanej klauzuli i data jej wydania. Co odpowiedzieć w takiej sytuacji?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Kwiecień 19, 2013 o 14:50

tdp, co do drugiej sprawy to w zasadzie nie ma wyjścia, trzeba to sądowi dostarczyć. Należy po prostu to zdobyć, uzyskać odpis z akt komornika, dość jasne. Jeżeli nie ma czas bo mija termin to przed jego upływem należy wnieść o przedłużenie. Co do pierwszej sprawy to nie pomogę – jak nie znasz adresu to nie podasz. Sąd umorzy postępowanie.

Odpowiedz

Małgorzata Kwiecień 23, 2013 o 01:06

Witam
To co się dzieję jest przerażające. W 2010 r. otrzymałam nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym, złożyłam do komornika, i od ponad dwóch lat sprawa u komornika „leży” , a ściągnięcie wierzytelności jest zerowe. Jestem Matką samotnie wychowującą dziecko. Dłużnik wraz z odsetkami winien jest mi prawie 18 tys. zł. Na chwilę obecną jestem na etapie składania wniosku o ujawnienie majątku dłużnika. Mam pytanie, czy jeśli to nie poskutkuje ściągalności jakiejkolwiek części długu, czy mogę zwrócić się z pozwem do Sądu o przejęcie długu przez jego rodziców??? Z moich informacji wynika, że rzekomo nie posiada żadnego majątku, natomiast, jego rodzice posiadają firmę. Czy jest jakakolwiek szansa na odzyskanie pieniędzy?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Kwiecień 23, 2013 o 13:17

Małgorzata, rodzice za długi dzieci nie odpowiadają. Niestety, nie wiem, jaka jest szansa na odzyskanie pieniędzy, bo to zależy od tego, co dłużnik ma i jak tego będziesz poszukiwać. Nie doradzę nic innego jak poszukiwanie sposobów, może kilka na tym blogu się znajdzie, które pomogą.

Odpowiedz

Gosia Kwiecień 25, 2013 o 13:47

Witam, mam pytanie odnośnie odprowadzenia. Mój dłużnik już drugi raz nie pojawił się w sądzie i nie przesłał żadnego wykazu majątku. Chciałabym złożyć wniosek o doprowadzenie, ale wiem, że wiąże się on z koniecznością wniesienia jakiejś zaliczki. Czy mogłabym prosić o odpowiedź na pytanie, ile wynosi taka zaliczka za doprowadzenie? (na początku komentarzy jest informacja z 2011 roku, ale o zaliczce na areszt) I co się stanie, jeżeli nie zawnioskuję o doprowadzenie? Czy sąd w nieskończoność będzie nakładał grzywny i wyznaczał nowe terminy czy w którymś momencie zdecyduje się na np. umorzenie postępowania?
Dziękuję i pozdrawiam

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Kwiecień 25, 2013 o 14:30

Gosia, za policję się nie płaci (chociaż niektórzy podobno płacą policji). Wnieś o doprowadzenie. Zarządzenie sądu ma charakter porządkowy, sąd nie powinien zobowiązywać Cię do uiszczenia zaliczki na wydatki.

Odpowiedz

Gosia Kwiecień 25, 2013 o 15:17

Dziękuję za odpowiedź.

Odpowiedz

Pawel Maj 6, 2013 o 09:53

Witam,

A jak będzie wyglądał formularz/tabelka (?) z takiego ujawnienia majątku? W sensie czy dłużnik tylko opowiada o tym co ma czy jest zobowiązany do podania informacji o każdej kategorii aktywów? A może Sąd go do tego zobowiąże? Zastanawiam się czy jest sens to robić.

Pozdrawiam,

Piotr

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 6, 2013 o 09:59

Paweł, taki formularz to standard: ruchomości, nieruchomości, biżuteria, lokaty, etc. Nic nie stoi na przeszkodzie, być we wniosku uszczegółowił te pytania i wniósł do sądu o ich uszczegółowienie. Ale czy ma sens to nie odpowiem. Wg mnie sens tego wzrasta, jeżeli dłużnik wie, że wyjawienie majątku wiąże się z wpisem do RDN. Zawsze warto mu to uświadomić.

Odpowiedz

Pawel Maj 6, 2013 o 10:45

Dziekuje za szybka odpowiedz! Czy to przerwie bieg przedawnienia? Sprawe wygralem w 2004 r. Co jesli uplynie 10 lat od wygrania sprawy a ja nie odzyskam swoich pieniedzy?

Pozdrawiam,

Piotr

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 6, 2013 o 10:48

Pawel, o tym jest blog, zapraszam do lektury. Może dojść do przedawnienia, trzeba na to uważać. Wniosek o wyjawienie nie przerywa biegu przedawnienia roszczenia stwierdzonego prawomocnym orzeczeniem sądu, co wynika z uchwały Sądu Najwyższego.

Odpowiedz

Pawel Maj 6, 2013 o 12:58

A jesli zlece komornikowi poszukiwanie majatku dluznika to taka czynnosc nawet jesli bezskuteczna przerwie bieg przedawnienia? Znalazlem gdzies w sieci informacje o tym ale bardzo teoretyczne.

Pozdrawiam,

Piotr

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 6, 2013 o 13:06

Pawel, takie zlecenie następuje w ramach postępowania egzekucyjnego a nie oddzielnie. Przerwie przedawnienie, jeżeli nie jest tylko „sztuką dla sztuki”. Żeby to ocenić należy dokładnie zbadać każdy przypadek. Lepiej zrób obszerny wniosek o egzekucję.

Odpowiedz

Honorata Maj 18, 2013 o 23:16

Witam,
Bardzo zależy mi na poradzie w sprawie tzw.trzeciodłużnika,którym jest żona dłużnika zobowiązana względem niego spłatą z udziałów do mieszkania,które jej przypadło w wyniku podziału majatku.
Egzekucja jest w toku,wierzytelność ta na mój wniosek została już zajęta przez komornika w ubiegłm roku,jednak Pani nie odpowiada na zapytania komornika i nie reguluje zobowiązania,niedawno w Sądzie na mój wniosek o wyjawienie majątku dłuznik zeznał,iż żona wogóle nie spłacała Go z tego mieszkania,dlatego teoretycznie cała zajęta wierzytelność prawnie przypada mi,czyli wierzycielowi,jet to ponad 8tyś zł,zawsze to coś,choć to to 1/3 tego co jest mi winien dłużnik.Proszę mi pomóc,ponieważ nie stać mnie na radców prawnych,jak mogę to prawnie przymusić ,,trzeciodłużnika”do zobowiązania wobec mnie,powinnam chyba zwrócić się z tym do Sądu,tytuł wykonawczy umożliwi tak myślę komornikowi zciąganie zadłużenia,skoro sama nie ma takiego zamiaru,a może powinnam zawiadomić prokuraturę o utrudnianiu postępowania,która za mnie złoży wniosek do Sądu? Jaką korzystną i uproszczoną drogę wybrać,zależy mi na czasie ponieważ we wrześniu postępowanie egzekucyjne będzie umorzone przez komornika,mija wówczas rok od ostatniej czynności?
Bardzo dziękuję z góry za pomoc.
pozdrawiam
Honorata

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 20, 2013 o 08:51

Honorata, niestety nie ma łatwego wyjścia z tej sytuacji. Idealnym rozwiązaniem byłoby pozwanie żony o spłatę i przeprowadzenie egzekucji w imieniu męża. Problem tylko w tym, że są wątpliwości, czy to w ogóle jest dopuszczalne. Kwestia realizacji uprawnień wobec trzeciodłużnika jest w ogóle trudna i postaram się niedługo zrobić jakiś wpis na bloga dotyczący takiej sytuacji jak Twoja.

Odpowiedz

jan Czerwiec 21, 2013 o 18:39

Czy ktoś z państwa ma wzór takiego wniosku o wyjawienie majątku?
Czy odpis sądowy jak i pismo od komornika o bezskutecznej egzekucji do wniosku trzeba załączać jako oryginał czy kserokopia wystarczy?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Czerwiec 24, 2013 o 09:17

W czasie wakacji zamieszczę wzór wniosku, zapraszam!

Odpowiedz

ALeksander Wrzesień 2, 2013 o 12:32

Wakacje minęły :) Czy jest gdzieś do pobrania wzór takiego wniosku?

Odpowiedz

Leszek Czerwiec 27, 2013 o 14:39

Witam Panie Karolu,
W 2007 roku padlem ofiara tzw. Para-banku „Forminx Finance”. Pozostalo mi wylacznie zalozenie sprawy cywilnej. Po kilku latach a dokladnie w roku 2011 wygralem, otrzymalem wyrok z klauzula wykonalnosci. Oczywiscie skierowalem sie z nim do komornika, rezultatem jest otrzymanie postanowienia w grudniu 2012 o umorzeniu postepowania wobec stwierdzenia bezskutecznosci egzekucji. Mam do odzyskania ponad 30 tys zlotych. Prosze powiedziec co teraz powinienem uczynic?. Z wyrazami szacunku Leszek

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Czerwiec 27, 2013 o 19:55

Po tylu latach? Jaka to była forma prawna, jaka spółka? Może ktoś ponosi odpowiedzialność za ich długi? Zarząd? To jest elementarz, który trzeba dokładnie przerobić.

Odpowiedz

Barbara Czerwiec 27, 2013 o 19:58

Mam taki problem mam przyznany przez sad zwrot pieniedzy (prawomocny)
komornik rozklada rece
zalozylam sprawe o wyjawienie majatku i nie wiem czy to cos pomoze
problem jest taki ze osoba ta zyje w konkubinacie ,razem korzystaja z tych pieniedzy
wczesniej zalozyli firme ktora szybko wyrejestrowali i to konkubent dysponuje tymi pieniedzmi wiec moja dluzniczka twierdzi ze nie pracuje nie ma dochodow i jest na utrzymaniu rodziny
jest to nie prawda a ja niestety wiem ze konkubent ma te pieniadze i nie moge zrobic nic
ma piekny dom umeblowany antykami ,ale coz z tego nie sa malzenstwem
czy w tym przypadku moge na sprawie powiedziec ze to jej konkubent ma te pieniadze i czy to cos da ?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Czerwiec 28, 2013 o 08:31

To da niewiele. Komornik powinien zająć te antyki, ale konkubent dłużniczki może udowadniać, że to jego. Do tego potrzebne byłoby bliższe przyjrzenie się sprawie i odważny komornik.

Odpowiedz

Barbara Czerwiec 28, 2013 o 21:40

Dziekuje za odpowiedz
Mieszkaja razem 10 lat on rowniez byl zadluzony nie mogl miec nawet wlasnego konta bankowego
wiem ze rowniez mial wierzycieli a jednak komornik nic nie mogl zrobic,czyli wszystko co posiada musial chyba przepisac na kogos innego
Zreszta moj komornik mowi ze jezeli sa w konkubinacie to jemu nic nie moze zabrac ,ze to od dluzniczki tylko moge domagac sie zwrotu pieniedzy i tego wlasnie nie moge zrozumiec kwota ktora mi sa winni to 136 tys zl
wiem ze robili remont jego domu ,kupili samochod zalozyli firme ktora zreszta szybko zamkneli gdy
zlozylam sprawe do sadu,wszystko bylo zapisane na moja dluzniczke
teraz mowi ze nie ma nic i samotnie wychowyje corke , no niestety na detektywa mnie nie stac
z wyrazami szacunku Barbara

Odpowiedz

Leszek Czerwiec 28, 2013 o 08:41

Panie Karolu,
Spolka „Forminx Finance” (pozyczki), jeszcze funkcjonuje, odpowiedzialnosc za ich dlugi ponosi zarzad, inaczej mowiac Prezes zarzadu, oraz wiceprezes zarzadu. Ci panowie z rodzinami maja kilka takich firm na terenie calego kraju o roznych nazwach. Na forach tylko placz poszkodowanych ludzi. Jakie kroki powinienem podjac?, panowie ci maja adresy zameldowania w miejscach w ktorych nie zamieszkuja.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Czerwiec 28, 2013 o 11:27

Czyli 299 ksh (o ile to sp. z o.o., bo tego nie wyjaśniłeś). Sąd właściwy to sąd wg siedziby spółki. Można wysłać wezwanie na jakiś adres, ale to pewnie nic nie da. Albo prokuratura, ale to trzeba by dokłądnie zbadać.

Odpowiedz

Leszek Czerwiec 28, 2013 o 15:21

Witam ponownie,
Czyli mam, wyslac wniosek o wyjawienie majatku spolki czy czlonkow zarzadu?
Czy tez zalozyc sprawe przeciwko czlonkom zarzadu spolki?
Pozdrawiam

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Czerwiec 28, 2013 o 15:51

Wniosek o wyjawienie majątku spółki i pozew przeciwko członkom zarządu.

Odpowiedz

Leszek Czerwiec 28, 2013 o 16:25

Panie Karolu,
Opierajac sie na tym artykule 299ksh, czy warto napisac do czlonkow zarzadu o „Wezwanie do zaplaty” sugerujac jesli tego nie uczynia zostanie skierowane powodztwo przeciwko nim. Czy ma to jakis sens. Czy tez bezposrednio kierowac pozew. Pozdrawiam.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Czerwiec 28, 2013 o 17:57

Wezwanie ma sens wówczas, gdy jest profesjonalne. Jeżeli w niebudzący wątpliwości sposób zostaną w nim przedstawione rozwiązania prawne, jakie podejmiesz przeciwko nim i do czego one doprowadzą. Czyli zrób takie wezwanie, jakiego sam byś nie chciał dostać.

Odpowiedz

Leszek Czerwiec 29, 2013 o 08:42

Panie Karolu,
Dziekuje za super odpowiedz, chcialbym sie z Panem zkontaktowac w sprawie wezwania!
Na ktorego e-mail mam pisac.
Pozdrawiam Leszek

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Czerwiec 29, 2013 o 11:40

Na blogu jest zakładka kontakt, zapraszam!

Odpowiedz

Grzegorz Lipiec 31, 2013 o 20:46

Witam. Panie Karolu jestem wierzycielem w tej chwili trwa egzekucja komornicza jednak jak do tej pory bezskuteczna, dzisiaj otrzymałem pismo o stanie egzekucji. Chciałbym złożyć wniosek o wyjawienie majątku dłużnika w sądzie, czy w tej sytuacji powinienem najpierw napisać do dłużnika ostrzeżenie o zamiarze wyjawienia majątku i jednocześnie dopisania dłużnika do KRS? Jak powinien wyglądać wniosek w sytuacji gdy tytuł wykonawczy znajduje się w aktach u komornika? Co powinienem dołączyć do takiego wniosku?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Sierpień 1, 2013 o 14:10

Grzegorz, niedługo zamieszczę obszerny materiał na temat wyjawienia. Może zrób subskrypcję? Albo zaglądaj częściej.

Odpowiedz

Tomasz Wrzesień 15, 2013 o 22:47

Czy mozna wyslac Wezwanie do zaplaty trzeciodluznikowi.Zajecie wierzytelnosci dostali w 2004r
od 1komornika potem od 2[ktory przejol prowadzenie egzekucji] w2007r teraz prowadzi3komornik .Trzeciodluznik raz placi raz nie placi.Jak zmusic kilku trzeciodluznikow do placenia

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Wrzesień 16, 2013 o 07:24

Tomasz, trzeciodłużnik w zasadzie nie ma podstaw, by płacić Tobie. Nie jesteś jego wierzycielem. Oczywiście można zawrzeć umowę w sprawie przystąpienia do długu, ale to się praktycznie nie zdarza. Jeżeli trzeciodłużnik nie współpracuje lub podejrzewasz, że coś jest nieprawidłowo, złóż do komornika wniosek np. o zobowiązanie tego dłużnika do wskazania obrotów, etc.

Odpowiedz

Ewa Wrzesień 21, 2013 o 20:10

Witam,mam bardzo opornego dłużnika. Mam wyrok sadu z klauzula wykonalności ,komornik nic nie znalazł,wpisałam dłużnika do KRD. Oczywiście jeszcze przed złożeniem sprawy do sądu, kilka razy próbowałam tę sprawę załatwić polubownie. Niestety dłużnik czuje się bezkarny a ja bezradna .Wiem ,że jeszcze przed zawarciem związku małżeńskiego podpisał intercyzę .
Wiem ,że nic nie ma ,ale on nawet nie próbuje szukać pracy ,po prostu widać ,że nie jest tą sprawą zainteresowany. Ja klepię biedę a ten ma moje już teraz z odsetkami ,ponad sto tysięcy,i ma to w nosie. Może ktoś coś mi podpowie co powinnam zrobić,z góry dziękuje za każdą podpowiedz.
Pozdrawiam Ewa

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Wrzesień 22, 2013 o 12:35

Ewa, założyłaś mu sprawę czy nie? Była egzekucja czy nie?

Odpowiedz

monika Październik 30, 2013 o 13:22

witam, czy np. samochód dostawczy/ narzędzia do pracy – wpisuje się jako majątek?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Październik 30, 2013 o 13:29

monika, oczywiście, że to się wpisuje. Nie ma znaczenia, że to mienie być może zwolnione jest z egzekucji.

Odpowiedz

Aga Listopad 11, 2013 o 20:02

Szanowny Panie Mecenasie,

przeciwko mojemu dłużnikowi inny wierzyciel złożył już wniosek o wyjawienie majątku w związku z tym mam pytanie, czy mogę przystąpić do takiego postępowania? Również chciałabym się dowiedzieć o skład i wartość majątku.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Listopad 12, 2013 o 08:51

Aga, dostaniesz odpis takiego postanowienia i wykazu, jak złożysz wniosek i udowodnisz przesłanki (jak do złożenia wniosku).

Odpowiedz

Daria Listopad 14, 2013 o 10:51

Czy w postępowaniu o wyjawienie majątku można wnosić do sądu o ustanowienie kuratora dla nieznanego z miejsca pobytu ?
sąd zobowiązał mnie do wskazania adresu a ja go nie znam, wskazałam już dwa i nie mam więcej pomysłów.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Listopad 14, 2013 o 10:55

Daria, nie można, kurator nie złoży przecież wykazu. Adres musisz ustalić przez MSWiA lub lokalnie w gminie.

Odpowiedz

ewa Listopad 17, 2013 o 21:33

Mąż ma wyrok zaoczny przyznający należne mu wynagrodzenie za pracę. Złożyliśmy wniosek do Komornika, ale Komornik chce umorzyć post. z uwagi na zaległości kilkumilionowe dłużnika -
Spółki z o.o., wobec ZUS i US. Jak pisze Komornik Spółka nie ma możliwości regulowania dalszych zobowiązań. Otrzymaliśmy od Komornika Wysłuchanie Wierzyciela i Dłużnika przed zawieszeniem lub umorzeniem postępowania w trybie art. 827 Kpc. Chcemy wystąpić do Sądu o wyjawienie majątku dłużnika. Proszę o informację czy powinniśmy wystąpić wobec Spółki czy wobec członków Zarządu oraz czy właściwym Sądem jest Sąd Rejonowy Wydział Cywilny właściwy dla siedziby dłużnika – Spółki z.o.o.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Listopad 18, 2013 o 08:48

ewa, to się niestety zdarza. Jeżeli są tak ogromne długi to czasami trzeba szukać niestandardowych rozwiązań, ale bez gwarancji na sukces. Wyjawienie majątku to jeden z pomysłów, ale na tym etapie dość już słaby… Właściwy jest oczywiście sąd dłużnika, czyli spółki.

Odpowiedz

barbara Listopad 19, 2013 o 17:28

Dzien dobry
Moja dluzniczka nie chce wyjawic majatku
w oswiadczeniu napisala , ze nie pracuje i utrzymuje ja rodzina,samotnie wychowuje dziecko
jest to nie prawda,
na jednej rozprawie sie nie zglosila
na drugiej nic nie chciala powiedziec
nie widze zadnych konsekwencji przez to poniesionych,wlasciwie sprawa stoi w miejscu
dluzniczka wodzi sad za nos,nic sobie z tego nie robi,gdzie te konsekwencje ?
sad rowniez traktuje ja bardzo poblazliwie
dodam ze chodzi o nie mala kwote,jest to spadek po rodzicach
kwota 140 000 zl ,jak do tej pory nie widze dobrych rokowan na odzyskanie tych pieniedzy
moze Pan jako doswiadczony radca prawny da mi jakas wskazowke

serdecznie pozdrawiam
Barbara

pozdrawiam

Odpowiedz

Hanka Listopad 24, 2013 o 23:03

Witam ponownie, na dobre zagościłam na tym blogu :) Kilka pytań odnośnie wyjawienia majątku mam do Pana:
1. Czy mogę złożyć takowy wniosek w polskim sądzie, jeśli dłużnik (obywatel RP) przebywa w UK? Oczywiście znam jego adres.
Zakładając, że pyt.1 – tak, to kolejne:
2. Czy mogę taki wniosek złożyć gdy sprawa u polskiego komornika jest zawieszona (mam informację o braku ściągalności po 2mies. egzekucji), czyli jeszcze nie zakończona?
3. Czy taki wniosek może „iść” równolegle z ETE? Czy jest wogóle sens go składać, jeśli wystapiłam o egzekucję w UK?Bo powiem szczerze, że najbardziej mnie interesuje majątek dłużnika właśnie w UK (ten w Polsce znam-nie da się z niego nic ściągnąć).
4. Żeby złożyć wniosek o wykaz majątku powinnam mieć „podkładkę” w postaci bezskutecznej egzekucji komorniczej i potwierdzenie doręczenia dłużnikowi wezwania do spłaty długu (i oczywiście brak spłaty w ciągu 2 tyg. od otrzymania wezwania). Czy do UK wystarczy wysłać zwykły list polecony za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, czy trzeba jakoś inaczej dłużnika wzywać (inną drogą-przez Konsulat np)?
5. Czy taka procedura ujawniania majątku od dnia złożenia przeze mnie wnisoku do jego faktycznego ujawnienia (zakładając, że dłużnik stawi się na rozprawę) jest długotrwała? Bo słyszałam, że przez sądy te sprawy są raczej traktowane jako priorytetowe.
6. Czy koszty doprowadzenia dłużnika, które Pan podał w komentarzach tyczą się jego doprowadzenia z terenu Polski, czy również doprowadzenia z innego kraju?
7. Czy dłużnik mieszkający za granicą będzie się tłumaczył przed polskim sądem, czy jest np. możliwość, żeby składał wyjaśnienia w kraju, w którym przebywa?
Przepraszam za drążenie tematu, ale powiem szczerze – odkąd trafiłam na Pana bloga to nabrałam nadzieji, że może uda mi się coś wywalczyć, choć być może jest to walka z wiatrakami, ale próbować trzeba. Z góry dziekuję za odpowiedź.
pozdrawiam

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Listopad 27, 2013 o 14:00

Hanka, obszerność pytań wykracza nieco poza formułę komentarza, nadaje się raczej na normalne konsultacje. Zrobię jednak wyjątek i postaram się na większość odpowiedzieć, może innym czytelnikom bloga się przyda.
1. Czy mogę złożyć takowy wniosek w polskim sądzie, jeśli dłużnik (obywatel RP) przebywa w UK? Oczywiście znam jego adres.
Tak. W przypadku, gdy dłużnik nie ma miejsca zamieszkania w Polsce, należy zastosować art. 28 K.p.c. Ogólną właściwość należy wówczas oznaczyć według miejsca jego pobytu w Polsce, a gdy nie jest ono znane lub nie leży w Polsce – według ostatniego miejsca zamieszkania dłużnika w Polsce. Rozumiem bowiem, że znasz adres brytyjski. Na szczęście już można doręczać za granicę, szczegóły na ciekawy blogu mojej koleżanki: http://bezprawaanirusz.pl/doreczanie-pism-sadowych-za-granice-mala-rewolucja/ Pytanie brzmi tylko po co, skoro on i tak się nie stawi?

2. Czy mogę taki wniosek złożyć gdy sprawa u polskiego komornika jest zawieszona (mam informację o braku ściągalności po 2mies. egzekucji), czyli jeszcze nie zakończona?
Wniosek możesz złożyć po wszczęciu egzekucji, a jeszcze przed jej zakończeniem. Jedynym warunkiem skutecznego wniosku o wyjawienie majątku w takim przypadku jest dołączenie do niego odpisu protokołu zajęcia, pismo, jakie otrzymałaś od komornika, zatytułowane „wysłuchanie przed umorzeniem…”. Można dołączyć również zaświadczenie wykazujące, że na skutek prowadzonej egzekucji nie nastąpiło pełne zaspokojenie wierzytelności.

3. Czy taki wniosek może „iść” równolegle z ETE? Czy jest w ogóle sens go składać, jeśli wystąpiłam o egzekucję w UK? Bo powiem szczerze, że najbardziej mnie interesuje majątek dłużnika właśnie w UK (ten w Polsce znam-nie da się z niego nic ściągnąć).

Nie ma żadnego problemu, aby prowadzić obie egzekucje (w Polsce i w Wielkiej Brytanii) równolegle. Sens złożenia wniosku o wyjawienie zawsze jest, ponieważ może się okazać, że w wykazie majątku dłużnik wskaże taki jego element, który nie był wcześniej znany wierzycielowi, a z którego ten może prowadzić egzekucję.

4. Żeby złożyć wniosek o wykaz majątku powinnam mieć „podkładkę” w postaci bezskutecznej egzekucji komorniczej i potwierdzenie doręczenia dłużnikowi wezwania do spłaty długu (i oczywiście brak spłaty w ciągu 2 tyg. od otrzymania wezwania). Czy do UK wystarczy wysłać zwykły list polecony za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, czy trzeba jakoś inaczej dłużnika wzywać (inną drogą-przez Konsulat np)?

Dołączenie wezwania do zapłaty wraz z dowodem nadania jest warunkiem niezbędnym wyłącznie, jeśli wniosek o wyjawienie majątku będzie złożony przed wszczęciem egzekucji (wówczas należy dołączyć również oryginał tytułu wykonawczego). W sytuacji posiadania dokumentu stwierdzającego bezskuteczność egzekucji nie trzeba wysyłać wezwania do zapłaty (vide: odpowiedź do pkt. 2). Natomiast abstrahując od tej konkretnej sytuacji – wzywając do zapłaty dłużnika zagranicznego nie trzeba stosować specjalnych procedur, wystarczy nadać przesyłkę jako list polecony.

5. Czy taka procedura ujawniania majątku od dnia złożenia przeze mnie wniosku do jego faktycznego ujawnienia (zakładając, że dłużnik stawi się na rozprawę) jest długotrwała? Bo słyszałam, że przez sądy te sprawy są raczej traktowane jako priorytetowe.

To zależy od sądu i jego obciążenia sprawami. Np. Sąd Rejonowy w Toruniu wyznacza rozprawy stosunkowo szybko, niekiedy w ciągu miesiąca od złożenia wniosku. Jeśli dłużnik zjawi się na rozprawie, wierzyciel otrzyma wykaz majątku od razu i będzie mógł też zadać pytania.

6. Czy koszty doprowadzenia dłużnika, które Pan podał w komentarzach tyczą się jego doprowadzenia z terenu Polski, czy również doprowadzenia z innego kraju?
Koszty doprowadzenia dłużnika nie obciążają wierzyciela, niezależnie od tego, gdzie dłużnik przebywa. Wierzyciel jest obowiązany uiszczać jedynie zaliczkę na wydatki, jeśli sąd zadecyduje o osadzeniu dłużnika w areszcie – koszty pobytu ponosi wierzyciel. Jednakże to sąd podejmuje decyzję, jaki środek przymusu zastosować wobec dłużnika – z uwagi na fakt, iż mieszka on poza granicami kraju, sąd może najpierw wymierzyć mu grzywnę. I właśnie dlatego, że mieszka za granicą nic więcej nie zrobi, nie może bowiem zażądać doprowadzenia dłużnika z zagranicy.

7. Czy dłużnik mieszkający za granicą będzie się tłumaczył przed polskim sądem, czy jest np. możliwość, żeby składał wyjaśnienia w kraju, w którym przebywa?

Wykaz majątku może być złożony pisemnie lub ustnie, jednakże przyrzeczenie może być złożone wyłącznie ustnie. Niemniej z dużą dozą ostrożności dopuściłbym tryb pomocy prawnej, czyli wysłuchanie dłużnika przed brytyjskim sadem. Jednak od razu wskazuję, że to byłoby raczej kosztowne.

Odpowiedz

Hanka Listopad 27, 2013 o 23:30

Przepraszam za tak obszerne pytania, rzeczywiscie trochę pogalopowałam :) I bardzo dziękuję za odpowiedzi. Są dla mnie niezmiernie przydatne, pewnie nie tylko dla mnie. W sumie to nic nie tracę (poza czasem) składając ten wniosek o wykazanie majątku. Owszem, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dłużnik – ogólnie ujmując – nieustosunkuje się do sprawy, nie stawi, i w sumie niczego sie nie dowiem, ale mimo wszystko warto spróbować.

Odpowiedz

AGNIESZKA Listopad 25, 2013 o 20:43

Witam,otrzymałam własnie pismo od komornika o wysłuchanie wierzyciela i dłużnika przed zawieszeniem lub umorzeniem postępowania w trybie art.827KPC,pozostaje mi jedynie złożenie wniosku o ujawnienie majątku dłużnika.W toku postępowania skierowano zapytania do ZUS,US,CEPIK,zajęto też rachunek bankowy ,lecz dłużniczka nie posiada środków na rachunku.Sprawa trwa już 10 lat i do tej pory nie otrzymałam żadnych pieniędzy.Czy ujawnienie majątku daje mi jakiekolwiek szanse,czy poza tym mogę coś jeszcze zrobić.Obawiam się,że ujawnienie majątku nie będzie szczere,do tej pory dłużnik twierdzi ,że nic nie posiada,wiadomo mi że posiada trzy firmy i dom,który rzekomo jest siostry.Sprawa jest prowadzona przez drugiego komornika,który też nic nie odzyskał.Pozdrawiam.

Odpowiedz

Deren Grudzień 23, 2013 o 17:57

Dzień dobry.
Chciałem prosić o wskazanie miejsca gdzie mogę się zapoznać z dokładnie zredagowanym „Wnioskiem o nakazanie wyjawienia majątku i złożenie przyrzeczenia”.
Proszę również o informację, czy można złożyć takowy wniosek wówczas kiedy komornicze postanowienie o umorzeniu postępowania z tytułu bezskutecznej egzekucji jest z 2005 roku.
W oczekiwaniu na odpowiedź,
Deren

Odpowiedz

Mysza Styczeń 3, 2014 o 14:34

Panie Mecenasie!
Znalazłam się chyba w patowej sytuacji. Prowadzone jest postępowanie egzekucyjne co do dłużnej spółki z o.o. – oczywiście bezskuteczne. Problemem jest, że według aktualnego odpisu KRS spółka nie posiada siedziby. We wniosku o wyjawienie majątku, na zasadzie „a nuż się uda”, wskazany został adres prezesa zarządu spółki (również jedynego członka tego organu). Sąd jednak wezwał do wskazania adresu siedziby spółki, który obecnie jest nie do ustalenia.
I co teraz? Czy mogę zrobić cokolwiek innego, żeby uratować postępowanie o wyjawienie majątku? Przecież do jego dokonania i tak byłby zobowiązany prezes zarządu. Jakie jest Pana zdanie?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Styczeń 3, 2014 o 18:24

No cóż, można spróbować ustanowić kuratora dla doręczeń (art. 143 kpc i n.). Można też zawiadomić KRS, który powinien zareagować i wezwać zarząd do wskazania adresu spółki (bo siedzibę na pewno ma, bo to jest po prostu miejscowość).

Odpowiedz

Qwerty Styczeń 7, 2014 o 22:01

Witam,
Chciałbym skorzystać z wiedzy Pana Mecenasa i zapytać jak kształtują się koszty zastępstwa procesowego w sprawie o wyjawienie majątku, które byłyby zasądzane od Dłużnika na rzecz Wierzyciela? Ponadto, zastanawiam się jak wygląda posiedzenie w przedmiocie wyjawienia majątku w sytuacji kiedy Wierzyciel nie jest obecny na posiedzeniu i nie ma możliwości zadawania pytań Dłużnikowi? Czy w takim przypadku Dłużnik sporządza wykaz na piśmie, który następnie przekazywany jest pełnomocnikowi Wierzyciela z urzędu?

Z góry dziękuje za pomoc,
Pozdrawiam

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Styczeń 8, 2014 o 08:49

qwerty, wszystko jest w poradniku, do pobrania.

Odpowiedz

QWERTY Styczeń 9, 2014 o 21:13

Panie Mecenasie,

Pobrałem poradnik dotyczący instytucji wyjawienia majątku, jednak nie ma tam wskazane jak kształtują się koszty zastępstwa procesowego w sprawie o wyjawienie majątku przeciwko Dłużnikowi, a już od pewnego czasu nie potrafię znaleźć podstawy prawnej w wyżej wymienionej sprawie…? Może inaczej, czy Sąd zasądza jakiekolwiek kwoty tytułem kosztów zastępstwa procesowego od Dłużnika na rzecz Wierzyciela w postępowaniu o wyjawienie majątku? Jeżeli tak to gdzie poszukać podstawy prawnej w tej sprawie?

Z góry dziękuje za pomoc i poświęcony czas!
Pozdrawiam

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Styczeń 9, 2014 o 21:28

§ 10. 1. Stawki minimalne wynoszą za prowadzenie spraw:
3) z zakresu postępowania nieprocesowego w sprawie niewymienionej odrębnie – 120 zł;
Rozporządzenia o wynagrodzeniu radców prawnych.

Odpowiedz

kam Styczeń 10, 2014 o 21:35

Wyjawienie majątku nie jest postępowaniem nieprocesowym – więc raczej 60 zł z par.8 pkt 1

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Styczeń 10, 2014 o 21:59

Tak, sądy przyznają 60 zł. Co prawda § 8 dotyczy spraw spadkowych, ale jako najbardziej zbliżone może i pasuje (wyjawienie przedmiotów spadkowych). Jednak w żadnej sprawie o wyjawienie majątku (a to już może setka będzie) nie wnosiłem o uzasadnienie. Przy najbliższej okazji wniosę i zaskarżę 

Odpowiedz

kam Styczeń 13, 2014 o 07:28

licząc na pytanie prawne do SN? :)

Karol Sienkiewicz Styczeń 13, 2014 o 07:35

kam, raczej na wyjaśnienie przez SO

Odpowiedz

Aleksander Styczeń 13, 2014 o 10:59

A ja mam takie pytanie: czy na rozprawie dot. wyjawienia majątku, wierzyciel może np. zadawać pytania o inne istniejące wierzytelności dłużnika? . Druga kwestia: nieznane jest miejsce przechowywania ksiąg rachunkowych, czy można zmusić dłużnika do wyjawienia takiej informacji, np. pod pozorem uzyskania informacji o innych zobowiązaniach dłużnika?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Styczeń 13, 2014 o 14:38

Ada 1 – tak, jest to w poradniku
Ad 2 nie można „zmusić”, można zobowiązać z toku egzekucji pod rygorem grzywny.

Odpowiedz

QWERTY Styczeń 23, 2014 o 10:22

W sprawie kosztów zastępstwa procesowego to właśnie dziwna sytuacja, bo ostatnio na posiedzeniu w przedmiocie wyjawienia majątku na naszą rzecz zostały zasądzone koszty w wysokości, nie 60 złotych i nie 120 złotych, lecz 1800 złotych oraz 40 złotych tytułem opłaty od wniosku. Stąd było moje pytanie czy tak ukształtowane koszty mają uzasadnienie w przepisach prawa. Jak widać jest duży rozrzut i chyba ta sprawa wymaga głębszej analizy.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Styczeń 23, 2014 o 11:06

No 1800 to już na pewno nie wynika z niczego… Ale może być i 10000 jeżeli nikt tego nie zaskarży.

Odpowiedz

kam Styczeń 23, 2014 o 12:08

wynika,
koszty zasądzono jak w postępowaniu egzekucyjnym, przyjmując że wyjawienie majątku jest jego rodzajem

Odpowiedz

Qwerty Styczeń 25, 2014 o 18:36

Dokładnie! koszty zasądzono jak w postępowaniu egzekucyjnym, gdyż w postępowaniu sądowym stawka minimalna wynosiła 3.600 złotych. Zatem jak wskazał kam koszty zasądzono jak w postępowaniu egzekucyjnym. Pytanie tylko skąd to wynika :) Dodam tylko, że posiedzenie prowadził młody referendarz sądowy więc mogło to mieć wpływ na taki obrót sprawy z kosztami zastępstwa.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Styczeń 25, 2014 o 18:45

Ja rozumiem, że z postępowania egzekucyjnego, ale z niczego nie wynika, że stosuje się właśnie te przepisy. No cóż, problem dłużnika, co mnie nie martwi :)

Odpowiedz

kam Styczeń 26, 2014 o 06:55

Uznanie postępowania o wyjawienie majątku za postępowanie egzekucyjne wynika z systematyki kodeksu postępowania cywilnego – przepisy o wyjawieniu majątku to jeden z działów tytułu II – egzekucja świadczeń pieniężnych. Na tej samej zasadzie zdarzają się orzeczenia, w których takiego postępowania nie umarza się, a stwierdza się umorzenie na podstawie art.823 kpc.

Odpowiedz

krzysztof Luty 18, 2014 o 01:23

Panie Mecenasie, mam pytanie,a co w przypadku kiedy wyjawiłem swój majątek w sądzie(mam dług w wysokości 16000zł),ale jednocześnie podałem w wykazie majątku wierzytelności w kwocie 62000zł,oraz środki trwałe firmy na kolejne 46000zł.Sąd ani komornik nie ściągnął od kontrahenta wierzytelności ,nie nastąpiła licytacja środków trwałych ,a mój dług wzrósł do 55000z z powodu odsetek Nie unikałem spłaty długu,przedemną rozprawa tym razem z firmą windykacyjną.O co tu chodzi?

0

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Luty 18, 2014 o 09:08

Krzysztof, trzeba było zapłacić. Teraz dług rośnie…

Odpowiedz

krzysztof Luty 18, 2014 o 22:54

Panie Mecenasie,no właśnie mógłbym zapłacić,gdyby kontrahent przelał pieniądze,ale tego nie zrobił.Generalnie chodzi o to,że sąd ani komornik,który zajął prawa do wierzytelności,nie ściągnął ich,ani nie dokonał licytacji środków trwałych.Pytanie o co tu chodzi dotyczy działania komornika,ponieważ chce pieniędzy,ale tam gdzie one są nie ściąga.Po zajęciu prawa do wierzytelności komornik chętnie zajął się dostarczaniem mi wezwań,a nie monitowaniem do kontrahenta,który nie zapłacił.

Odpowiedz

krzysztof Luty 20, 2014 o 02:17

,trzeba było zapłacić Krzysztof,Panie Mecenasie,bez komentarza, układ zamknięty….

Odpowiedz

krzysztof Luty 20, 2014 o 02:26

a.przepraszam, firma windykacyjna wygenerowany zysk przetransferuje do raju podatkowego, a ja jako frajer. wyjadę na zmywak do UK, trzeba zaplacić…..

Odpowiedz

Ola Marzec 16, 2014 o 16:57

Witam, jestem wierzycielem. Mam niedługo sprawę o wyjawienie majątku złożoną przez komornika, dłużnikiem jest mój były mąż, który nie płaci alimentów na dziecko. Moje pytanie jest takie, czy nasz wspolny majątek (nie miałam pieniedzy żeby zając się podziałem, a w wspolny majatek wchodzi – stół, komody i telewizor) będzie brany pod uwagę jako majątek dłuznika ? Bo gdzieś czytałam, że wspolny majatek nie jest brany pod uwagę. A o byłym mężu nic nie wiem, wiem tylko że żyję bo dostaję pisma od komornika. Czego mam się spodziewać na tej rozprawie sądowej ? Proszę o pomoc.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 16, 2014 o 18:49

Ola, wszystko jest w poradniku.

Odpowiedz

Aleksandra Marzec 18, 2014 o 13:55

Dzień dobry,
Mam zamiar dopiero wystąpić do Sądu o nakaz zapłaty, ale już na tym etapie zastanawiam się do jakiego komornika powinnam się udać po otrzymaniu takiego nakazu. Mój dłużnik zameldowany jest w innej miejscowości niż faktycznie mieszka, czasem chyba jednak przebywa w miejscu zameldowania ponieważ odebrał wezwanie do zapłaty, które mu na ten adres wysłałam. Proszę o poradę do którego komornika lepiej będzie się zwrócić?
Pozdrwawiam

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Marzec 18, 2014 o 15:06

Aleksandra, nie ma reguły, o ile nie ma nieruchomości. Skieruj raczej tam, gdzie faktycznie mieszka.

Odpowiedz

Ela Kwiecień 5, 2014 o 18:55

Witam, dowiedziałam się, że mój dłużnik ma wierzytelności od zagranicznych kontrahentów (z obszaru UE). Komornik niestety nie chce ich zająć. Jakim sposobem mogę zająć należności przysługujące dłużnikowi od zagranicznego kontrahenta (trzeciodłużnika)? Z góry dziękuję za pomoc.

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Kwiecień 7, 2014 o 09:12

Ela, wpis tego nie dotyczy.

Odpowiedz

Ela Maj 2, 2014 o 20:54

a mógłby Pan, mimo to, jednym zdaniem, udzielić mi odpowiedzi?

Rafał Kwiecień 24, 2014 o 20:47

Czy można uzyskać wykaz majątku złożony przez dłużnika w postępowaniu prowadzonym na wniosek innego wierzyciela?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Kwiecień 24, 2014 o 20:48

Tak, trzeba jednak wykazać interes prawny, czyli istnienie wierzytelności.

Odpowiedz

Rafał Kwiecień 24, 2014 o 20:58

Dziękuję za odpowiedź. Rozumiem, że za wydanie odpisu lub kserokopii trzeba uiścić opłatę kancelaryjną?

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Kwiecień 24, 2014 o 20:59

tak, przecież to jasne

Odpowiedz

Paweł G. Maj 26, 2014 o 12:29

Dzień Dobry,
Panie Mecenasie złożyłem już wniosek o wyjawienie majątku został wyznaczony termin sprawy jednak pojawił się problem w postaci tego że dłużnik wyprowadził się spod ostatniego znanego mi adresu zamieszkania co za tym idzie nie odbierze wysłanego przez sad wezwania na ten adres.
- Czy muszę się liczyć z tym ze sąd umorzy postępowanie ??
- Czy w związku z tym ze nie znam nowego adresu zamieszkania mogę wnioskować o doprowadzenie i areszt ???
a drugi wątek Czy na opieszałość komornika mogę złożyć skargę ? – wskazałem mu adres i ruchomość w postaci samochodu, który był dłużnika niestety nie dokonał czynności do momentu wyprowadzki spod tego adresu i teraz zostałem z niczym

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 26, 2014 o 19:39

Paweł G., adres musi być podany, sąd zawiesi postępowanie i będziesz musiał adres ustalić. Reszt jest na blogu i w poradniku. Co do skargi to też jest taki wpis, proszę poszukać.

Odpowiedz

Wioletta Maj 26, 2014 o 13:21

Witam
mam wyznaczony termin rozprawy o wyjawienie majątku. Jestem wierzycielem. Czy można pociągnąć współmałżonka dłużnika do wyjawienia majątku, jeśli dłużnik niczego nie wykaże.Wiem, że współmałżonek ma firmę, ale chyba właścicielem jest ojciec.
Wiola

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Maj 26, 2014 o 19:40

Wioletta, nie można żądać wyjawienia majątku małżonka. O odpowiedzialności małżonka już pisałem, proszę poszperać na blogu.

Odpowiedz

Alicja Czerwiec 2, 2014 o 15:18

Witam,
zastanawia mnie fakt przebywania dłużnika np. w Areszcie Śledczym. Czy w sytuacji złożenia przeze mnie wniosku o wyjawienie majątku, taki dłużnik będzie doprowadzony do Sądu? Czy Sąd „doprowadzi go z urzędu” czy też ja muszę o to wnioskować już w samym wniosku?
Pozdrawiam

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Czerwiec 4, 2014 o 12:28

Jeśli dłużnik przebywa w areszcie, sąd sam podejmie decyzję co do jego doprowadzenia na rozprawę, nie musisz o to osobno wnioskować. Sąd może również zdecydować o odbyciu posiedzenia w specjalnej sali sądowej w zakładzie karnym. We wniosku o wyjawienie majątku powinnaś natomiast wskazać aktualne „miejsce zamieszkania” dłużnika, czyli areszt/ zakład karny.

Odpowiedz

Kala Lipiec 17, 2014 o 15:13

co w przypadku jeśli dłużnik jest to
1. Spółka z o.o. ( w krs widnieje siedziba firmy Lublin, natomiast nie prowadzi fizycznie już tam działalności. Prowadzi inną działalność w Warszawie
2. Moją umowę o pracę podpisał Prezes Zarządu Pan X , natomiast w KRS widnieje tylko Dyrektor Pan Y.

Do jakiego sądu zatem i na kogo pisać wniosek o wyjawienie majątku

Wiem że firma jest niewypłacalna, zalega na rzecz Skarbu Państwa

Dodam że Komornik umorzył postępowanie.

Proszę o radę, jakie kroki prawne mogę podjąć. Czy mogę zaskarżyć osobę X jako podpisała umowę oraz wydała mi pełnomocnictwo do reprezentowania firmy nie mając podstaw prawnych.

Będę ogromnie wdzięczna za pomoc.

Odpowiedz

Kala Lipiec 17, 2014 o 15:49

zapytam jeszcze czy jako adres dłużnika mogę podać adres w którym prowadzi inną firmę?

Wiem, że adres w którym dłużnik prowadził działalność ( i widnieje nadal w KRS) biuro jest zamknięte i tym samym nikt nie odbierze korespondencji z sądu ( taki powód podał mi też PIP kiedy złozyłam skargę na pracodawcę – z uwagi na to że biuro jest zamknięte nie można podjąć czynności – to ci dopiero :-)

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Lipiec 17, 2014 o 22:09

Kala. wniosek o wyjawienie majątku należy złożyć do sądu, gdzie spółka ma siedzibę.

Odpowiedz

kala Lipiec 19, 2014 o 16:07

Dziękuję za odpowiedź,

Czy na posiedzeniu w sprawie wyjawienia majatku obecność moja- wierzyciela jest obowiązkowa?
nie chcę brać udziału w rozprawie, mogę we wniosku o tym napisać?

Odpowiedz

Kala Lipiec 19, 2014 o 16:47

Panie Karolu skąd mam wiedzieć, że jestem zwolniona z ponoszenia kosztów w postępowaniu o wyjanienie majątku
W nakazie zapłaty w postępowaniu upominawczym, na drugiej stronie jest informacja że wierzyciel jest zwolniony z od kosztów sądowych czy zatem nie muszę wnosić opłaty sądowej składając wniosek o wyjawienia majątku?

i jeszcze pytanie dot. załączników dla pewności wysyłam:
1. Nakaz zapłaty opatrzony pieczątką Tytuł Wykonawczy wraz z postanowieniem ( w oryginale) czy odpis nakazu zapłaty w oryginale?
2. Pismo komornika o umorzonym postępowaniu ( w oryginale)

Czy sąd zwróci mi te dokumenty?

Serdecznie dziękuję za pomoc

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Lipiec 19, 2014 o 17:24

Kala, wszystko jest na blogu.

Odpowiedz

Kala Lipiec 21, 2014 o 15:12

przejrzałam wpisy na blogu 2 razy i niestety nie ma nic na temat obecności wierzyciela :-(
nie chciałabym uczestniczyć w rozprawie

Co do załączników do wniosku, w poradniku była informacja że należy dołączyć nakaz zapłaty w oryginale, ale nie wiem czy ten nakaz opatrzony pieczątką Tytuł Wykonawczy wraz z postanowieniem czy odpis nakazu zapłaty w oryginale?
tego też nie znalazłam :-)

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Lipiec 21, 2014 o 15:32

Kala, więcej nie jestem w stanie pomóc.

Odpowiedz

Andrzej Lipiec 27, 2014 o 15:42

Jeśli dłuznik wyjawi majatek to z tym mam pójść do komornika.
A technicznie to jak to wyglada
sąd mi wyda to wyjawienie czy mam wnioskować na posiedzeniu

Odpowiedz

Karol Sienkiewicz Lipiec 27, 2014 o 20:02

Andrzej, wszystko jest w poradniku do pobrania po lewej stronie.

Odpowiedz

Andrzej Lipiec 30, 2014 o 09:50

Dziękuję za odpowiedź, postaram się zgłębiać temat.
Dłużnik ( osoba fizyczna oraz Prezes spółki z oo – dwa wyroki-dwa wyjawienia- jedna sprawa połączona) pojawił się na drugiej rozprawie- 28.07. Złożył wykaz majątku niekompletny nie odpowiedział na wszystkie pytania, jest wyznaczona kolejna rozprawa na wrzesień – pierwsza była w czerwcu na której nie pojawił się – przedłożył zwolnienie i sąd mnie poinformował, że ma to być zwolnienie od lekarza sądowego. Nie wiem czy takowe dostarczył – zapomniałem zapytać sąd.
Wyjawienie dotyczyło osoby fizycznej natomiast wyjawienie spółki nie odbyło się gdyż poinformował sąd o tym, że 10 lipca złożył rezygnację wraz z członkiem zarządu. Prezesem był od 1993 roku sam aż do 2013 w którym to doszedł czł. zarz. Na pytanie kto jest i lub kiedy będzie nowy zarząd odpowiedział, że nie wie. Nie złożył przysięgi, będzie składał dopiero po uzupełnieniu.
Sąd wyznaczył rozprawę dopiero na wrzesień.
Podtrzymałem wniosek o wyjawienie ze spółki z oo. Spółka ma 30 letnią umowę z najmu z gminą (budynek skarbu Państwa) i pełno najemców – stąd ta rezygnacja i całą masę cesji trudno połapać się kto z kim co ma.
Oczywiście nie ma nic (wszystko na żonę i córkę), nie ujawni swoich działalności w spółkach na terenie połowy kraju (jest w kilkunastu prezesem) bo to jest tajemnica handlowa a ja jestem jego konkurencją, nie pamięta nic nawet ile wydaje na utrzymanie zarabia na 2 umowach o pracę ok. 700 zł netto.
Stosunek emocjonalny do mnie bardzo złośliwy próbujący mnie zastraszyć.
Co postanowi Sąd w sprawie Spółki, jakie kroki mam podjąć aby przyspieszyć to wyjawienie
Przygotowuję zawiadomienie do prokuratury odnośnie spółki, czy je już składać czy poczekać na wyjawienie nieistniejącego Zarządu?
Czy zgłaszać do Prokuratury że skłamał w wyjawieniu (bo skłamał)i ewentualnie kiedy to uczynić, – co to da a poza tym jeszcze wyjawienie nie jest prawomocne.
Dług jest ze stosunku pracy w chwili obecnej ponad 50 tys zł.
Proszę o pomoc za którą z góry dziękuję.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: