Nowe zasady uiszczania opłat sądowych

Opłaty sądowe to bardzo ważna rzecz. Złożenie niektórych pism procesowych podlega przecież obowiązkowi uiszczenia odpowiedniej opłaty. Bez tego możesz zapomnieć chociażby o podstawowej rzeczy jaką jest wniesienie pozwu. Dlatego każdy, kto chce prowadzić proces przeciwko dłużnikowi, musi znać odpowiedź na pytanie: jak wnosić opłaty?

Jeszcze przez kilka dni opłaty sądowe można uiścić na 3 sposoby: bezgotówkowo (przelewem na właściwe konto sądu), gotówką (w kasie sądu) albo za pomocą znaków opłaty sądowej.

Ale 1 stycznia 2017 r. wchodzi jednak w życie nowe rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 marca 2016 r. w sprawie sposobu uiszczania opłat sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. poz. 408), które przewiduje kilka dużych zmian, zwłaszcza jeżeli chodzi o znaki opłaty sądowej. Rozporządzenie to jest jednym z wielu kroków ku elektronizacji postępowań sądowych.

Po 1 stycznia 2017 r. nadal pozostanie możliwość zapłaty opłat sądowych w kasie sądu oraz przelewem na rachunek sądowy. A co się zmieni?

Otóż funkcjonował będzie nowy sposób uiszczania opłat – mechanizm płatności elektronicznej. Od tej pory opłaty sądowe będzie można uiścić poprzez odpowiedni system teleinformatyczny Ministerstwa Sprawiedliwości obsługujący płatności. O tym jak to będzie wyglądać stanowi § 4 ust. 2 nowego rozporządzenia:

2. Uiszczenie opłaty sądowej w sposób określony w § 2 pkt 1 lit. b następuje w chwili przekazania do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Sprawiedliwości obsługującego płatności potwierdzenia dokonania nieodwołalnego zainicjowania procedury wniesienia opłaty sądowej.

System płatności elektronicznej nie jest jeszcze uruchomiony, ale z założenia będzie to wyglądać na podobnych zasadach co PayU czy PayPal. Robimy przelew elektroniczny albo płacimy kartą, pieniądze są pobierane z naszego konta i od razu otrzymujemy potwierdzenie dokonania opłaty.

Takie rozwiązanie jest dużo wygodniejsze. Nie trzeba będzie czekać do następnej sesji pomiędzy bankami, aby otrzymać potwierdzenie przelewu. Robisz opłatę, w tej samej chwili masz potwierdzenie i możesz już składać pismo do sądu! Jedynym minusem korzystania z płatności elektronicznych będzie konieczność ponoszenia dodatkowych opłat z tytułu prowizji lub obsługi płatności za pomocą karty płatniczej.

Największa rewolucja czeka jednak znaki opłaty sądowej. Forma papierowa zostanie bowiem zlikwidowana, a od 1 stycznia 2017 r. znaki sądowe będą generowane elektronicznie. Będzie to wyglądało w ten sposób, że znaki trzeba będzie opłacić poprzez system teleinformatyczny, który następnie wygeneruje na znakach kod kreskowy i kod numeryczny składający się z 14 cyfr. Tak zakupione znaki będzie można wydrukować i dołączyć do odpowiedniego pisma.

Nowe rozporządzenie nie przewiduje ograniczenia kwotowego wysokości opłaty sądowej, jaka może zostać uiszczona znakami (do tej pory opłata uiszczana w znakach nie mogła przekroczyć 1500 zł). Ustalono natomiast limit 10 znaków opłaty sądowej, które można wykorzystać jednorazowo. Co ciekawe, możliwe będzie wygenerowanie znaków opłaty sądowej dokładnie o takim nominale, jaki poda się przy zakupie znaków. To znaczy, że możliwe będzie wygenerowanie np. znaku o wartości 100 zł, którego dotychczas nie było.

Znak w postaci elektronicznej będzie można kupić zarówno w kasie sądu, jak i przez stronę www.oplaty.ms.gov.pl. Strona na chwilę obecną jeszcze nie działa, ale zostanie w pełni uruchomiona 1 stycznia 2017 r.

Jeżeli ktoś ma zapas „starych” znaczków, to oczywiście będą one mogły być nadal wykorzystywane przy uiszczaniu opłat sądowych, jednak tylko do 30 czerwca 2018 r. Po tej dacie pożegnamy papierowe znaczki już na dobre. Może więc warto jest zakupić parę sztuk, póki jeszcze są dostępne?

znaki-oplaty-sadowej2

Karol Sienkiewicz

Od prawie 20 lat z pasją pomagam przedsiębiorcom w poruszaniu się po zawiłych przepisach prawa i korytarzach sądowych. Działam skutecznie i sprawnie.

Podobne artykuły
Roszczenia wobec upadłego
Pozew z weksla od konsumenta

3 Komentarze do tego wpisu post

  1. Myśli pisze:

    Myślę, że to dobre rozwiązanie, w każdym kraju już jest jakaś nowoczesność, a tu zawsze z opóźnieniem ale przynajmniej coś usprawniają 🙂

  2. Mat pisze:

    Czy na tak zakupione znaczki można otrzymać fakturę, lub rachunek celem zaksięgowania po stronie kosztów uzyskania przychodów?

  3. Ciekawy artykuł. Jest to jest pewna nowość w przepisach, o której jeszcze mało osób wie. Zobaczymy jak to rozwiązanie się przyjmie. Pozdrawiam.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *